Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HEY413 | REHABİLİTASYON HEMŞİRELİĞİ | 7 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi BAHAR NUR AKDOĞAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Kronik hastalığı olan ya da engelli bireylerin yaşam kalitesinin iyileştirilmesine ve en üst düzeyde fizyolojik, psikolojik ve sosyal işlevlerini sürdürebilmesi için hemşirelik bakım gereksinimlerini belirlemeye ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Rehabilitasyonun Tanımı, Tarihsel Gelişimi, Rehabilitasyon Ekibi, Bakım Yerleri ve Rehabilitasyon Hemşireliği, Rehabilitasyon Hemşiresinin Özellikleri, Rol ve Sorumlulukları, Kronik Hastalık, Engellilik, Uyum ve Baş Etme ile İlgili Modeller ve Teoriler, Kronik Hastalık, Engellilik, Uyum ve Baş Etme ile İlgili Modeller ve Teoriler, Psikososyal Adaptasyon, Kardiak Rehabilitasyon Hemşireliği, Pulmoner Rehabilitasyon Hemşireliği, Nörolojik Rehabilitasyon Hemşireliği, Onkolojik Rehabilitasyon Hemşireliği, Etik ve Yasal Konular. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Rehabilitasyon hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklar. |
Kronik hastalıklarda rehabilitasyonun önemini açıklar. |
Engelli bireylerin rehabilitasyon gereksinimlerini değerlendirir. |
Kronik hastalığa sahip bireylerin var olan fonksiyonlarını ve öz-bakım gücünü yönetir. |
Varolan yetenekleri ve rolleri sürdürür. |
Nörolojik, ortopedik, kardiyak, pulmoner ve onkolojik rehabilitasyonda hemşirelik sürecini uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Rehabilitasyonun Tanımı ve Kavramları | Anlatım |
2 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Rehabilitasyon Ekibi ve Bakım Yerleri | Anlatım |
3 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Rehabilitasyon Hemşiresinin Özellikleri, Rol ve Sorumlulukları | Anlatım |
4 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Kronik Durum ve Engellilik | Anlatım |
5 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Kronik Durum ve Engellilik | Anlatım, Vaka tartışması |
6 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Psikososyal Adaptasyon | Anlatım, Vaka tartışması |
7 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Kardiak Rehabilitasyon Hemşireliği | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Kardiak Rehabilitasyon Hemşireliği | Anlatım, Vaka tartışması |
10 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Pulmoner Rehabilitasyon Hemşireliği | Anlatım, Gösterme |
11 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Pulmoner Rehabilitasyon Hemşireliği | Anlatım |
12 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Nörolojik Rehabilitasyon Hemşireliğ | Anlatım, Vaka tartışması |
13 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Nörolojik Rehabilitasyon Hemşireliği | Anlatım, Vaka tartışması |
14 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Onkolojik Rehabilitasyon Hemşireliği | Anlatım, Vaka tartışması |
15 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Onkolojik Rehabilitasyon Hemşireliği | Anlatım, Vaka tartışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mauk, K. L. (2014). Rehabilitasyon Hemşireliği Uygulamaya Güncel Yaklaşımlar (L. Özdemir, H. Sütçü Çiçek, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Akdemir, N., Akkuş, Y. (2006). Rehabilitasyon ve Hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 13(1): 82–91. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bütüncül sağlık bakım felsefesine inanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, geliştirici, tedavi ve rehabilite edici düzeyde hemşirelik bakımını kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir, denetler ve kaydeder.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey/aile/toplum sağlığı ile ilgili konularda sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal ve mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
|
5 | |||||
2 |
Uygulayıcı, eğitici, araştırıcı, yönetici, savunucu, danışman, kalite geliştirme, işbirliği yapma ve iletişimi sağlama rollerini gerçekleştirir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 28 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |