TR EN

AİLE VE ÇOCUKLARLA SOSYAL HİZMET (SEÇİMLİK DERS I) DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHY307 AİLE VE ÇOCUKLARLA SOSYAL HİZMET (SEÇİMLİK DERS I) 5 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sosyal hizmetin önemli çalışma alanlarından olan aile ve çocuk refah alanlarına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Çocuk refah alanına ilişkin temel kavramlar, çocuk hakları, çocuk sorunları ve sosyal hzimet müdahalesi, aileye ilişkin temel kavramlar, ailenin rolü ve işlevi, aile tipleri, aile içi iletişim ve ilişkiler, anne baba tutumlarının çocuğa etkileri, aile sorunları, aile ve çocuk refah alanlarında sosyal hizmet müdahalesi ve aşamaları, sorun çözme süreci ve bu süreçte kullanılacak mesleki ilke, teknik ve yöntemler.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Aile ve çocuk refah alanı ile ilgili temel kavramları açıklar.
Aile ve çocuğa ilişkin sorunları açıklar.
Aile ve çocuğa ilişkin sorunlara yönelik çözüm üretir.
Aile ve çocukla çalışmada sosyal hizmet müdahale sürecinin aşamalarını açıklar.
Aile ve çocukla çalışmada sosyal hizmet işleyişini açıklar.
Aile ve çocukla sosyal hizmette kullanılacak ilke ve teknikleri açıklar.
Aile ve çocukla ilgili sorunlara ilişkin bir sosyal hizmet müdahale planı tasarlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Tanışma, içerik ve kaynak tanıtımı Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama Aile ve çocuk refahı terimlerinin açıklanması, aile kavramı, ailenin türleri ve işlevleri Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama Ailelerle çalışmada temel alınan sistem kuramı ve bağlamında yapısal, sembolik-etkileşimsel, gelişimsel yaklaşımlar Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama Güçlendirme yaklaşımı ve temel aldığı inançlar Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama Ailelerle sosyal hizmet ve dayandığı ön kabuller, Anlatım, Tartışma
6 Literatür Tarama Ailelerle sosyal hizmet müdahalesinin aşamaları Anlatım, Tartışma
7 Literatür Tarama Ailelerle sosyal hizmet müdahalesinin uygulama aşamasında örneklerle yaklaşımların kullanımı Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sosyal inceleme raporlarıyla örnek ailelerle sosyal hizmet uygulamaları Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama Vak'a örnekleriyle korunmaya muhtaç çocuklar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama Vak'a örnekleriyle korunmaya muhtaç çocuklar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama Vak'a örnekleriyle çocuk ihmal ve istismarı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama Çalışan çocuklar Anlatım, Tartışma
14 Literatür Tarama Suça itilen çocuklar Anlatım, Tartışma
15 Literatür Tarama Genel Tekrar Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Webb, N. B. (2017). Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması, Nika
Bireylerle ve Ailelerle Sosyal Hizmet, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği
Duyan, V. (2010) Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği
Yolcuoğlu, İ. G. (2018). Türkiye’de Tüm Çocuklarımızı İyi Yetiştirebilmek, Nar Yayınevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
4
2
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
5
2
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
4
2
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
2
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
3
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
4
2
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
5
2
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
4
2
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
5
3
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0