Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY227 | HALK OYUNLARI I | 3 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, halk oyunu gösterisini hazırlamak üzere; temel düzeyde planlama ve hazırlama becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; halk oyunları ve folklorun tanımı, halk oyunları türlerinin sınıflandırılması, halk oyunları türlerine göre oyun örneklerine ilişkin video gösterimleri, farklı yörelere ait kostümlerin tanıtılması, halk oyunlarında kullanılan temel adımlar, belirlenen yöre oyunlarının (İstanbul Kasabı, Atabarı, Henne, Yandım Ayşe'm) öğretilmesi ve uygulatılması, sahne düzenlemesi (koreografi) teknikleri ve uygulamaları konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Halk oyunlarında kullanılan temel kavramları açıklar. |
Halk oyunlarına ait yöre kostümlerini tanır ve yöreye ait uygun kostümleri seçer. |
Halk oyunlarında kullanılan temel adımları ve birkaç yöreye ait farklı oyunların adımlamalarını uygular. |
Koreografi çalışmalarında temel düzeyde sahne düzenlemesi (koreografi) tekniklerini kullanır. |
Halk oyunlarında kullanılan müziklerin melodik yapısını ve oyunun ritmik yapılarını temel düzeyde analiz eder. |
Bir halk oyunları gösterisini sahnelenmek üzere genel hatlarıyla hazırlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Halk oyunları ve folklorun tanımları, Halk oyunları türlerinin yörelere, cinsiyete ve bölgelere göre sınıflandırılması | Anlatma yöntemi, gösteri ve soru-cevap tekniği |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Halk oyunları türlerine ilişkin örnek video gösterimleri, Farklı yörelere ait halk oyunlarının tanıtılması (Yöre oyunları, müzikleri, çalgıları, kostümleri) | Anlatma yöntemi, gösteri tekniği |
3 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Halk oyunlarında sahne düzenlemesi (koreografi) teknikleri ve uygulamaları | Anlatma ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
4 | Video izleme | Halk oyunlarında kullanılan temel adımların öğretilmesi ve uygulatılması (yürüme, koşma, sekme, atlama, sıçrama, çekme vs.) | Gösterip yaptırma yöntemi, soru-cevap tekniği ve uygulamalı grup çalışmaları |
5 | Halk oyunları oyun müziklerinin dinlenmesi ve video izleme | Halk oyunlarında kullanılan müziklerin ve oyun adımlarının ritmik yapılarının analizi | Anlatma yöntemi, gösteri tekniği, eşli çalışma yöntemi, uygulamalı grup çalışmaları |
6 | Video izleme ve oyun müziğini dinleme | İstanbul Kasabı ve Atabarı oyun adımlamalarının öğretilmesi ve müzik eşliğinde uygulatılması | Gösterip yaptırma yöntemi, soru-cevap tekniği ve uygulamalı grup çalışmaları |
7 | Video izleme | İstanbul Kasabı ve Atabarı oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları | Tartışma yöntemi, Uygulamalı Grup çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme | İstanbul Kasabı ve Atabarı oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları | Uygulamalı Grup çalışmaları ve tekrar yöntemi |
10 | Video izleme ve oyun müziğini dinleme | Yandım Ayşe'm oyun adımlamalarının öğretilmesi ve müzik eşliğinde uygulatılması | Gösterip yaptırma yöntemi, soru-cevap tekniği ve uygulamalı grup çalışmaları |
11 | Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme | Yandım Ayşe'm oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları | Tartışma yöntemi, Uygulamalı Grup çalışmaları |
12 | Video izleme ve oyun müziğini dinleme | Henne oyun adımlamalarının öğretilmesi ve müzik eşliğinde uygulatılması | Gösterip yaptırma yöntemi, soru-cevap tekniği ve uygulamalı grup çalışmaları |
13 | Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme | Henne oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları | Tartışma yöntemi, Uygulamalı Grup çalışmaları |
14 | Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme | Henne ve Yandım Ayşe'm oyunlarının müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları | Tartışma yöntemi, Uygulamalı Grup çalışmaları |
15 | Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme | Henne ve Yandım Ayşe'm oyunlarının müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları | Uygulamalı Grup çalışmaları ve tekrar yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ruhi SU(2000). Türk Halk Oyunları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara. |
Mesude Eğilmez(2006). Gelenekten Geleceğe Halkoyunları, Ütopya Yayınevi, İstanbul |
Mustafa Kaya (2017). Türk Halk Oyunları - Fiziksel ve Zihinsel Boyutları, Ürün yayınları |
Troya Folklor Araştırmaları Derneği/Folklor Dergileri http://www.troyafolklor.org/ |
Motif Halk Oyunları Derneği http://www.motifhalkoyunlari.com/motifler/defaulttr.asp?rsm=icsayfalar&ic=dergi |
Kraus, R. G., Hilsendager, S. C., & Gottschild, B. D. (1991). History of the Dance in Art and Education. Benjamin-Cummings Publishing Company. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
1 | |||||
2 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
1 | |||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
0 | |||||
4 |
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
3 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
3 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
2 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
2 | |||||
3 |
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 7 | 2 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |