TR EN

BİSİKLET I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY258 BİSİKLET I 5 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, bisiklet sporuna ilişkin sürüş tekniklerini uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Bisiklet sporunun tarihçesi, kurallara uygun olarak bisikletin güvenli sürüşü, bisiklet çeşitleri, bisiklet kıyafetleri, bisiklet vites bilgisi ve bisiklet bakımı ve hava şartlarına göre sürüş tekniği konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bisiklet sporu ile ilgili temel kavramları açıklar
Bisiklet sporunun tarihsel gelişimini açıklar
Kullanım alanına göre uygun bisiklet seçimi kriterlerini açıklar
Bisiklet kullanımında güvenli sürüş ile ilgili kuralları açıklar ve bu kuralları uygular
Bisiklet sporuna ilişkin sürüş tekniklerini uygular

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyişiyle ilgili genel bilgiler, bisiklet sporu ile ilgili kavramlar Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
2 Literatür taraması Bisiklet sporunun faydaları ve kullanım alanları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
3 Görsel ve yazılı kaynak tarama Trafikte bisiklet kullanımı Anlatım ve soru cevap yöntemi
4 Görsel ve yazılı kaynak tarama Bisiklet çeşitleri. Bisiklet seçimi Anlatım ve soru cevap yöntemi
5 Literatür taraması ve sunum hazırlama Bisiklet sürüşünde güvenlik kuralları ve aksesuarları Anlatım soru cevap yöntemi ve grup çalışması
6 Literatür taraması ve sunum hazırlama Bisikletin bireyin fiziksel özelliklerine göre ayarlanması Anlatım soru cevap yöntemi ve grup çalışması
7 Literatür taraması Bisiklet bakımında dikkat edilmesi gereken hususlar ve uygulama alıştırmaları Anlatım soru cevap yöntemi ve grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı kaynak taraması Vize sınavı hazırlık çalışmaları Anlatım ve soru cevap yöntemi
10 Literatür taraması ve sunum hazırlama Yol bisikletleri ve kullanım yöntemleri Anlatım soru cevap yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
11 Görsel ve yazılı kaynak tarama Şehir bisikletleri ve kullanım yöntemleri Anlatım soru cevap yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
12 Literatür taraması Dağ bisikletleri ve kullanım yöntemleri Anlatım soru cevap yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
13 Görsel ve yazılı kaynak tarama Çeşitli bisiklet kullanımlarında kıyafet seçimi Anlatım ve soru cevap yöntemi
14 Video izleme Her türlü hava koşulunda bisiklet kullanım yöntemleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
15 Video izleme Bisiklet ile kısa, orta, uzun mesafe turlarında sürüş ve uygulama çalışmaları Anlatım soru cevap yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sovndal, S. (2009). Cycling Anatomy (Sports Anatomy). Human Kinetics, United States Of America.
Sidwells, C. (2014). Bisiklet (Turkish). Kaknus Yayınları, İstanbul
Ardahan, F. & Lapa, T. Y. (2011). Açık Alan Rekreasyonu, Bisiklet Kullanıcıları Ve Yürüyüşçülerin Doğa Sporu Yapma Nedenleri Ve Elde Ettikleri Faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1327-1341.
Dunya Bisiklet Birliği, web sayfası: www.uci.ch

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
2
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
5
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
4
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
3
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
5
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
5
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
2
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
4
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0