TR EN

GENEL BESLENME DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY330 GENEL BESLENME 6 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı öğrencilere; doğru beslenme yöntemleri ile ilgili elde ettiği bilgileri kullanarak, farklı özelliklere sahip bireylere yönelik temel düzeyde yönlendirme yapabilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Beslenmeye ilişkin kavramlar, beslenmenin önemi, besin öğeleri, yeterli ve dengeli beslenme, beslenmede temel unsurlar, beslenme sorunları, beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörler, tuz, şeker ve yağ kullanımı, farklı özelliklere sahip bireylerde beslenme konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Beslenme ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Beslenmede karbonhidratlar, yağlar ve proteinlerin önemini açıklar.
Beslenme sorunlarını ve beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörleri açıklar.
Doğru beslenme yöntemleri ile ilgili elde ettiği bilgileri kullanarak, farklı özelliklere sahip bireylere yönelik temel düzeyde yönlendirme yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Beslenmeye ilişkin temel kavramlar beslenmenin önemi, Yeterli ve dengeli beslenme Anlatım ve soru- cevap yöntemi
2 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Besin öğeleri, karbonhidratlar, protein, yağlar ve vitaminler, Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Beslenmede 4 temel unsur (et grubu, süt grubu, sebze-meyve grubu, tahıl grubu) Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
4 Konuya ilişkin makale okuma Beslenme eğilimleri, beslenme sorunları ve beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörler Anlatım, soru- cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
5 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Organik besin öğeleri; su ve mineraller Anlatım ve soru- cevap yöntemi
6 Konuya ilişkin makale okuma Yağ, şeker ve tuz kullanımı Anlatım ve soru- cevap yöntemi
7 Konuyla ilişkili kitap bölümü özet çıkarma Gebelik ve emziklilik döneminde beslenme Anlatım ve soru- cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilişkili kitap bölümü özet çıkarma Bebeklik ve çocukluk döneminde beslenme Anlatım ve soru- cevap yöntemi
10 Konuyla ilişkili makale özeti çıkarma Adolesanlarda beslenme Anlatım, soru- cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
11 Konuyla ilişkili kitap bölümü okuma ve özet çıkarma Yaşlılarda beslenme Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
12 Konuyla ilişkili makale okuma Sporcularda beslenme, Aktivite öncesi, esnası ve sonrasında beslenme Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
13 Konuyla ilişkili kitap bölümü okuma Şişmanlık ve zayıflıkta beslenme Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
14 Konuyla ilişkili kitap bölümü okuma Menopoz döneminde beslenme Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
15 Genel tekrar Final sınavına hazırlık Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Pehlivan, A. (2011). Sporda Beslenme, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul.
Applegate, L. (2011). Beslenme ve Diyet - Temel İlkeleri, İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul.
Özenoğlu, A. (2016). Beslenmenin Esasları ve Sağlığın Korunmasında Beslenme, Hatiboğlu Yayınevi, İstanbul.
Yaşar, H. ve Melek, S. (2011). Beslenme ve Besinler, Hatiboğlu Yayınevi, İstanbul.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
5
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
2
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
0
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
0
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
3
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
3
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
2
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 4 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 8 3 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0