TR EN

SPORDA DOPİNG VE ETİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY336 SPORDA DOPİNG VE ETİK 6 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, sporda doping kullanımının nedenlerini ve zararlarını açıklayabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; sporda etik ve ahlak, sporda enerji ihtiyacı, sportif etkinlikler ve etik, bireysel ve takım sporlarında beslenme ve doping kullanımı konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sporda doping kullanımı ile ilgili genel bilgileri açıklar.
Spor etiği ile ilgili ilkeleri açıklar.
Sporcuların beslenme yöntemlerinin performans üzerine etkilerini tartışır.
Sporda doping kullanımının nedenlerini tartışır.
Sporda doping kullanımının zararlarını açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyişi ile ilgili genel açıklamalar, Sporda etik ve ahlak Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Literatür tarama Beslenmenin tanımı ve amaçları, etkileyen faktörler, sporcu beslenmesinin önemi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
3 Görsel ve yazılı literatür tarama Spor ahlakında ve sporcu beslenmesinde karşılaşılan sorunlar Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
4 Konu ile İlgili makale okuma Sporda enerji ihtiyacını belirleyen faktörlerin etik değerler açısından incelenmesi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Sporda ahlaki davranışların incelenmesi, Sporcu beslenmesinin etik ilkeleri Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
6 Video izleme ve kitap okuma Besinlerin görevleri, performansla ilişkisi ve etik değerler açısından ele alınması Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
7 Konu ile İlgili makale okuma Sportif etkinliklerin ahlak açısından ele alınması Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Besinler ve fiziksel performans, karbonhidrat, yağ ve proteinlerin metabolizma ve görevleri Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
10 Literatür tarama Ahlakının oluşmasında antrenör, spor eğiticisi, spor yöneticisi, spor seyircisi ve medyanın rolü Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
11 Konuya ilişkin kitap okuma Bireysel ve takım sporlarında beslenmenin temel ilkeleri Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Etik değerler ile günümüzde yaşanan Ahlak dışı olayların sebep sonuç ilişkisi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
13 Konu ile İlgili makale özeti çıkarma Sporda doping kullanımı ve kontrolünün etik değerler açısından incelenmesi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
14 Video izleme ve literatür tarama Spor camiasında olması gereken etik değerler Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
15 Konuya ilişkin kitap okuma ve literatür taraması Final sınavına hazırlık çalışmaları Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baysaling, Ö. (2007). Sporda Doping. İlpress, İstanbul.
Önen, M.E. (2012). Sporda Doping. Bedray, İstanbul.
Yoncalık, O. ve Gündoğdu, C.S. (2007). Sporda Ahlaki Bir Sorun Olarak Doping. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, Fırat Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Elazığ.
Mottram, D.R. (2005). Drugs in Sport. Routledge, UK.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
0
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
2
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
0
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
0
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
0
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
0
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
0
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 3 21
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0