TR EN

YÜKSEK PERFORMANSTA PERİYOTLAMA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY344 YÜKSEK PERFORMANSTA PERİYOTLAMA 6 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜR DOĞAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, takım ve sporcunun kondisyon antrenmanlarına verdikleri fiziksel ve fizyolojik cevapların ölçüm faaliyetlerini yürütme ve sporcunun performans gelişimini sağlamaya yönelik antrenman programı hazırlama becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin İçeriği; Performans ile ilgili temel kavramlar, Performansın oluşumu ve Öğeleri, Yüksek performansa ulaşım basamakları, Performans ölçme değerlendirme ve yönlendirme, kondisyonel antrenmanlar, Teknik antrenmanlar, Taktik Antrenmanlar olarak belirlenmiştir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yüksek performans antrenmanları ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Antrenman organizasyonu ve işleyişi ile ilgili periyotlama süreçlerinin özelliklerini açıklar.
Takım ve sporcunun kondisyon antrenmanlarına verdikleri fiziksel ve fizyolojik cevapların ölçüm faaliyetlerini yürütür (executive) ve performans ölçüm sonuçlarını analiz eder.
Elit düzeydeki bir sporcunun ve takımın kondisyon durumunu inceler ve mevcut durumun geliştirilmesine yönelik antrenman programı ve periyodunun uygunluğunu değerlendirir.
Yüksek performans geliştirmeye yönelik uygun antrenman yöntemlerini seçer.
Sporcunun performans gelişimini sağlamaya yönelik antrenman programı hazırlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin Amacı ve İçeriği Hakkında Bilgilendirme Performans kavramı ile ilgili Tanımlar. Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sportif Performansı oluşturan Öğeler Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yüksek Performansa Ulaşım Basamakları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Görsel ve yazılı kaynak tarama Sportif Performans Ölçme, Değerlendirme ve Yönlendirme ve uygulama çalışması Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
5 Örnek antrenman programı inceleme Kondisyon antrenmanı yöntemleri ve uygulama çalışması Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
6 Örnek antrenman programı inceleme Branşa özgü teknik antrenmanlar ve uygulama çalışması Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
7 Konuya ilişkin makale okuma Branşa Özgü Taktik antrenmanlar ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili makale özeti çıkarma Müsabakaya hazırlık ve müsabaka döneminde psikolojik antrenmanlar ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
10 Konuya ilgili makale okuma Branşa Özgü teknik ve teknolojik donanım kullanımı Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Makro Periyotlama yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
12 Konuya ilgili kitap bölümü okuma Mikro Periyotlama yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
13 Örnek antrenman programı inceleme Müsabaka Dönemi Antrenman programlarının incelenmesi örnek program hazırlama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
14 Örnek antrenman programı inceleme Branşa Özgü Makro antrenman Planlama, örnek program hazırlama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
15 Örnek antrenman programı inceleme Branşa Özgü Mikro Planlama ve öğrenci, örnek program hazırlama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sevim, Y. (2007). Antrenman Bilgisi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
Bompa, T. O. & Buzzichelli, C. (2018). Periodization-: Theory And Methodology Of Training. Human Kinetics. USA
Dündar, U. (2013). Antrenman Teorisi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
Günay, E., Şıktar, E., Şıktar, E. (2018). Antrenman Bilimi. Gazi Kitapevi, Ankara

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
3
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
4
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
5
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
5
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
3
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
2
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
1
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0