TR EN

ENGELLİLERDE ATLETİZM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEY315 ENGELLİLERDE ATLETİZM 5 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ŞEYHMUS BEGEÇ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilere; Farklı engel sınıflarına sahip bireylere atletizm branşına ait temel teknikleri uygulatabilecek bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Tanışma, ders içeriği hakkında bilgi verme ve Para Atletizmi, Para Atletizmi kuralları ve klasifikasyonu, Görme engelli (10’lu gruplar), Zihinsel engelli (20’lu gruplar), Celebral Palsi’li (30’lu gruplar), Uzuv eksikliği olan engelli (40’lu gruplar), Tekerlekli Sandalyede olan engelli (50’lu gruplar) atletlerin birim antrenmanını gözlemleme, Görme engelli (10’lu gruplar), Zihinsel engelli (20’lu gruplar), Celebral Palsi’li (30’lu gruplar), Uzuv eksikliği olan engelli (40’lu gruplar), Tekerlekli Sandalyede olan engelli (50’lu gruplar) atletlerin teknik öğretim uygulama çalışmaları, Zihinsel engelli (20’lu gruplar) Geçmiş Paralimpik oyunlarındaki atletizm müsabakalarının incelenmesikonuları kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Atletizm branşı ile ilgili temel kavramları açıklar.
Para Atletizmi kuralları ve klasifikasyonunu açıklar.
Farklı engel gruplarındaki bireylerin antrenman ve müsabakalarını gözlemler.
Farklı engel gruplarındaki bireylere yönelik antrenman tekniklerini açıklar ve uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tanışma, ders içeriği hakkında bilgi verme ve Para Atletizmi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
2 Literatür tarama Para Atletizmi kuralları ve klasifikasyonu Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
3 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Görme engelli (10’lu gruplar) atletlerin birim antrenmanını gözlemleme Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
4 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Görme engelli (10’lu gruplar) teknik öğretim uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
5 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli (20’lu gruplar) atletlerin birim antrenmanını gözlemleme Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar
6 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Zihinsel engelli (20’lu gruplar) teknik öğretim uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar
7 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Celebral Palsi’li (30’lu gruplar) atletlerin birim antrenmanını gözlemleme Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Celebral Palsi’li (30’lu gruplar) teknik öğretim uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar
10 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Uzuv eksikliği olan engelli (40’lu gruplar) atletlerin birim antrenmanını gözlemleme Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar
11 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Uzuv eksikliği olan engelli atletlerin (40’lu gruplar) teknik öğretim uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar
12 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Tekerlekli Sandalyede olan engelli (50’li gruplar) atletlerin birim antrenmanını gözlemleme Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar
13 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Tekerlekli Sandalyede olan olan engelli atletlerin (50’li gruplar) teknik öğretim uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar
14 Video izleme Geçmiş Paralimpik oyunlarındaki atletizm müsabakalarının incelenmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
15 Video izleme ve yorumlama Final sınavına hazırlık çalışmaları Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi, bireysel ve grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Demirci, A. (2007). Atletizm öğretimi: koşular. Ankara: Nobel.
Demir, M. (2008). Atletizm -Koşular, Atlamalar, Atmalar. Nobel Akademik, İstanbul.
Anderson, M.K. , Parr, G.P. ve Hall, S.J. (2012). Foundations of Athletic Training: Prevention, Assessment, and Management, 5th Edition. LWW, US.
Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara.
Farlane, B.M. ngelli Kısa Mesafe Koşusu ve Süratin Bilimi. Sayda Yayıncılık, İstanbul

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
2
2
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
1
2
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
4
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
0
4
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
2
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
3
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
2
2
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 13 2 26
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 3 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0