TR EN

YÖNETİM SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY354 YÖNETİM SOSYOLOJİSİ 6 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısı edinerek, temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, Yönetim sosyolojisi temel kavramlar ve olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırt edebilmesi, dünyadaki anlam örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır.
İçerik: Dersin içeriğini; Yönetim ve sosyoloji ile ilgili temel kavramlar, Örgüt Kavramı, Örgüt Yapılarının Oluşması ve başlıca örgütsel yapı türleri, yönetim bilimlerinin diğer bilimlerle ilişkisi, yönetim işlevleri, merkezden ve yerinden yönetim sistemleri, yönetim yaklaşımlarının tarihsel gelişiminde sosyolojik etkiler, stratejik yönetim, risk yönetimi, kurum kültürü, Statünün Belirleyicileri, ekip çalışması ve sinerji, toplam katılım yönetimi ve etkin liderlik, bağlamı içinde ele alınması oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sosyolojinin temel kavramlarını gündelik hayatla ilişkilendirir.
Yönetim bilimi ve sosyoloji ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Yönetim bilimleri ile diğer bilimler arasında ilişki kurar.
Yönetim yaklaşımlarının tarihsel gelişiminde sosyolojik etkileri tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Yönetim ve Sosyoloji ile ilgili temel kavramlar ve tanımlar Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
2 Görsel ve yazılı literatür tarama Örgüt Kavramı, Örgüt Yapılarının Oluşması ve başlıca örgütsel yapı türleri Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
3 Konuya ilişkin makale okuma Yönetim Bilimlerinin diğer bilimlerle ilişkisi Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Yönetimin İşlevleri (Fonksiyonları) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
5 Görsel ve yazılı literatür tarama Yönetimde Merkezden ve Yerinden Yönetim Sistemleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Yönetim yaklaşımlarının tarihsel gelişiminde sosyolojik etkiler Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
7 Konuya ilişkin makale okuma Stratejik yönetim uygulamaları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Stratejik Yönetim ve Risk Yönetimine bakış açısı. Kurumsal Risk Yönetimi Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
10 Görsel ve yazılı literatür tarama Kurum Kültürü Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
11 Görsel ve yazılı literatür tarama Statünün Belirleyicileri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
12 Konuya ilişkin makale okuma Ekip çalışması ve sinerji Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
13 Görsel ve yazılı literatür tarama Toplam katılım yönetimi ve etkin liderlik Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür tarama Spor yönetiminde çalışma alanları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür tarama Spor yönetiminde çalışma alanları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Atabek, Ümit (1991), Örgüt ve İletişim, Yayınlanmamış doktora tezi, A.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. (22–84).
Eren, E. (2010). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. Beta Yayın. 8. Baskı, İstanbul.
Barutçugil, İ. (2013). Stratejik Yönetim 101. Kariyer Yayınları, İstanbul.
Dinçer, Ö. (2013). Stratejik Yönetim Ve İşletme Politikası. Alfa Yayıncılık, İstanbul.
Ülgen, H. ve Mirze, K. (2007). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Arıkan, İstanbul.
Önen, M.S.(2019) Yönetim ve Sosyoloji
Sunay, H. Yönetimde Merkezden ve Yerinden Yönetim Sistemleri A.Ü. Spor Bilimleri Fakültesi Ders Sunum Notları.
Yıldız, N, Örgüt Sosyolojisi A.Ü. Ders Sunum Notları.
Alıç, Mehmet. "Örgütler." Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi 1.1 (1995): 6-39
Teçim, V. Stratejik Yönetimin Özellikleri Dokuz Eylül Üniversitesi Ders Sunum Notları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
3
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
4
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
3
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
3
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
4
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
4
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
3
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
5
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0