Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY365 | SPORDA VE EĞİTİMDE SÜRDÜRÜLEBİRLİK | 5 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, spor alanında hayata geçirilen organizasyon ve projeleri yürütürken, sürdürülebilir nitelikte olması gerekliliğini savunacak ve bu yönde planlamalar yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; sürdürülebilirlik kavramı, sosyal bilimler ve spor bilimleri açısından sürdürülebilirlik, toplumsal değişimin spor bilimlerine yansımaları, toplumsal değişim açısından sürdürülebilirlik, sporda fair play açısından sürdürülebilirlik, sürdürülebilir sportif çevre, spor ekonomisinde sürdürülebilirlik, sporda sürdürülebilir başarı, eğitim ve sürdürülebilirlik, spor ve sürdürülebilirlik ve bu alandaki sosyal sorumluluk çalışmalarını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sürdürülebilirlik kavramını tanımlar. |
Sporda etik değerlerin yaşatılması ve sürdürülebilmesi için fair play anlayışının etkisini ve önemini açıklar. |
Spor ekonomisinin güçlenmesi sürecinde sürdürülebilir planlamaların önemini açıklar. |
Sporda performans artışı açısından, başarının sürdürülebilir olmasının önemini açıklar. |
Sürdürülebilirlik kavramını farklı bilim dallarıyla ilişkilendirir. |
Spor alanında hayata geçirilen organizasyon ve projelerin sürdürülebilir olma özelliğini sorgular. |
Spor alanında hayata geçirilen organizasyon ve projeleri yürütürken, sürdürülebilir nitelikte olması gerekliliğini savunur ve bu yönde planlamalar yapar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin amacı ve içeriği, sürdürülebilirlik kavramı, sürdürülebilirlik kavramının kullanım alanları | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Literatür taraması | Sosyal bilimler ve spor bilimleri açısından sürdürülebilirlik | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | İlgili kitap bölümü okuma | Toplumsal değişim, Toplumsal değişimin spor bilimlerine yansımaları, Toplumsal değişim açısından sürdürülebilirlik | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Toplumsal yozlaşma, Sporda fair play açısından sürdürülebilirlik ve ilgili örneklerin incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi |
5 | Literatür taraması | Sürdürülebilir sportif çevre | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
6 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Somut ve soyut sportif kültürel miraslar açısından sürdürülebilirlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Spor ekonomisinde sürdürülebilirlik ve ilgili çalışmaların incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Sporda sürdürülebilir başarı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sporda sürdürülebilir başarı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
11 | Literatür tarama | Eğitim ve sürdürülebilirlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Spor ve sürdürülebilirlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Eğitim ve sporda sürdürülebilirlik ve ilgili konulardaki çalışmaların incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi |
14 | Mevcut Sosyal sorumluluk projelerinin incelenmesi | Sporda sürdürülebilirlik alanında sosyal sorumluluk çalışmalarının incelenmesi ve sürdürülebilir özellik kazandırmayı hedefleyen organizasyon planı hazırlık alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
15 | Literatür taraması | Spor bilimlerini sürdürülebilirlik ekseninde yeniden değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Munasignhe, M. , Sunkel, O. ve Muguel, C. (2001). The Sustaınabılıty Of Long Term Growth. Edward Elgar, USA. |
Pfister, T. , Schweighofer, M. ve Reichel, A. (2016). Sustainability. Key Ideas, USA. |
Lake, J.R. , Stratton, G., Martin, D. ve Money, M. (2001). Physical Education And Sustainable Development: An Untrodden Path. QUEST, 53: 471-482 |
Koçak, F. , Tuncel, F. ve Tuncel, S. (2013) Sporda Sürdürülebilirliğin Boyutlarının Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Bildiri Kitabı, 11 (2), 113-129 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
4 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
|
2 | |||||
2 |
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
|
2 | |||||
3 |
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
1 | |||||
4 |
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
2 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
2 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
|
4 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
|
2 | |||||
3 |
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 4 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |