Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY385 | ENGELLİLERDE SPOR | 5 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, farklı engel türlerini tanımlayabilecek ve engel grubunun özelliklerine göre spor aktivitelerinden uygun olanını seçebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, engel nedenleri, dünyada ve Türkiye’de sayısal durumları, engelli bireylerin özellikleri, engelli gençlerin eğitiminde sporun yeri ve önemi, engellilerin sınıflandırılması, işitme engelliler, ortopedik engelliler, görme engelliler, zihinsel engelliler, engelli bireylerin katılabildikleri yarışmalar, yarışma organizasyonları, engelli olimpiyatları, paralimpik oyunları, engelliler için uygun fiziksel uygunluk programları, değişik engel gruplarına uygun spor aktiviteleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Engellilerde spora ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Engelli bireylerin eğitiminde sporun yerini ve önemini açıklar. |
Farklı engel türlerini tanımlar. |
Dünyada ve Türkiye’de engelliler için düzenlenen spor organizasyonlarını açıklar. |
Engel grubunun özelliklerine göre spor aktivitelerinden uygun olanını seçer. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, engel nedenleri, dünyada ve Türkiye’de sayısal durumları | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Engelli bireylerin özellikleri, engelli gençlerin eğitiminde sporun yeri ve önemi | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Engellilerin sınıflandırılması ve engellilere yönelik fiziksel aktivite uygulamalarının uyarlanması | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
4 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | İşitme engelliler ve uyarlanmış fiziksel aktivite uygulamaları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
5 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Ortopedik engelliler ve uyarlanmış fiziksel aktivite uygulamaları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
6 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Görme engelliler ve uyarlanmış fiziksel aktivite uygulamaları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
7 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Zihinsel engelliler ve uyarlanmış fiziksel aktivite uygulamaları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması ve sunum hazırlama, engelliler federasyonu web sayfasının incelenmesi | Engelli bireylerin katılabildikleri yarışmalar, yarışma organizasyonları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
10 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Engelli olimpiyatları, Paralimpik oyunları ve öğrenci sunumları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması |
11 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Engellilerde sportif sınıflandırma ve öğrenci sunumları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması |
12 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Engellilerin spor seçiminde dikkat edilecek konular ve öğrenci sunumları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması |
13 | Örnek programları inceleme | Engelliler için fiziksel uygunluk programları ve öğrenci sunumları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması |
14 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Değişik engel gruplarına uygun spor aktiviteleri ve öğrenci sunumları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması |
15 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Sınava hazırlık çalışması ve geri bildirim | Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara. |
Özer, S.D. (2013). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul. |
Özdağ, S. ve Kürkçü, R. (2005). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nadir Kitap, İstanbul. |
Thomas, N. ve Smith, A. (2008). Disability, Sport and Society. Routledge, England. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
||||||
2 |
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
|
||||||
2 |
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
|
||||||
2 |
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
|
||||||
3 |
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
||||||
4 |
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
||||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
|
||||||
2 |
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
|
||||||
3 |
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |