TR EN

ENGELLİLERDE SPOR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY385 ENGELLİLERDE SPOR 5 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, farklı engel türlerini tanımlayabilecek ve engel grubunun özelliklerine göre spor aktivitelerinden uygun olanını seçebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, engel nedenleri, dünyada ve Türkiye’de sayısal durumları, engelli bireylerin özellikleri, engelli gençlerin eğitiminde sporun yeri ve önemi, engellilerin sınıflandırılması, işitme engelliler, ortopedik engelliler, görme engelliler, zihinsel engelliler, engelli bireylerin katılabildikleri yarışmalar, yarışma organizasyonları, engelli olimpiyatları, paralimpik oyunları, engelliler için uygun fiziksel uygunluk programları, değişik engel gruplarına uygun spor aktiviteleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Engellilerde spora ilişkin temel kavramları tanımlar.
Engelli bireylerin eğitiminde sporun yerini ve önemini açıklar.
Farklı engel türlerini tanımlar.
Dünyada ve Türkiye’de engelliler için düzenlenen spor organizasyonlarını açıklar.
Engel grubunun özelliklerine göre spor aktivitelerinden uygun olanını seçer.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, engel nedenleri, dünyada ve Türkiye’de sayısal durumları Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Engelli bireylerin özellikleri, engelli gençlerin eğitiminde sporun yeri ve önemi Anlatım ve soru cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Engellilerin sınıflandırılması ve engellilere yönelik fiziksel aktivite uygulamalarının uyarlanması Anlatım ve soru cevap yöntemi
4 Literatür taraması ve sunum hazırlama İşitme engelliler ve uyarlanmış fiziksel aktivite uygulamaları Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
5 Literatür taraması ve sunum hazırlama Ortopedik engelliler ve uyarlanmış fiziksel aktivite uygulamaları Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
6 Literatür taraması ve sunum hazırlama Görme engelliler ve uyarlanmış fiziksel aktivite uygulamaları Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
7 Literatür taraması ve sunum hazırlama Zihinsel engelliler ve uyarlanmış fiziksel aktivite uygulamaları Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması ve sunum hazırlama, engelliler federasyonu web sayfasının incelenmesi Engelli bireylerin katılabildikleri yarışmalar, yarışma organizasyonları Anlatım ve soru cevap yöntemi, uygulamalı grup çalışması
10 Literatür taraması ve sunum hazırlama Engelli olimpiyatları, Paralimpik oyunları ve öğrenci sunumları Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması
11 Literatür taraması ve sunum hazırlama Engellilerde sportif sınıflandırma ve öğrenci sunumları Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması
12 Literatür taraması ve sunum hazırlama Engellilerin spor seçiminde dikkat edilecek konular ve öğrenci sunumları Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması
13 Örnek programları inceleme Engelliler için fiziksel uygunluk programları ve öğrenci sunumları Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması
14 Görsel ve yazılı kaynak tarama Değişik engel gruplarına uygun spor aktiviteleri ve öğrenci sunumları Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması
15 Görsel ve yazılı kaynak tarama Sınava hazırlık çalışması ve geri bildirim Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara.
Özer, S.D. (2013). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
Özdağ, S. ve Kürkçü, R. (2005). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nadir Kitap, İstanbul.
Thomas, N. ve Smith, A. (2008). Disability, Sport and Society. Routledge, England.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0