Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY409 | YOGA II | 7 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MELTEM DÜZGÜN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, farklı gelişim düzeyi, yaş dönemleri ve farklı sağlık yaşantılarındaki bireyler ile sporculara özgü Yoga programı hazırlama, yoga’ya özgü teknikleri öğretme becerileri ve üç farklı yoga stiline ilişkin (yoga terapi, restorative yoga, yin yoga) ayırt edicilik kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; yoga felsefesi, yoga temelli beden-zihin egzersizleri, yoga ders planı hazırlamanın ilke ve esasları; farklı seviyeler, farklı yaş dönemleri, farklı sağlık yaşantıları ve farklı spor branşlarına özgü içerik oluşturma, yoga dersi yardımcı/destek malzemeleri ve kullanım prosedürleri, eğitimcinin kişisel duruşu ve etiği, farklı yoga stilleri: yoga terapi, restorative yoga ve yin yoga konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yoga’nın sekiz basamaklı sistematik yapısına ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Yoga’nın; beden, zihin ve ruh sağlığı üzerindeki etkilerini açıklar. |
Yoga’ya özgü temel ve orta düzey duruş, nefes, gevşeme, konsantrasyon ve meditasyon tekniklerini uygular. |
Yoga’ya özgü temel teknikleri öğretir. |
Bireylerin esenlik yaşantılarını güçlendirici özellikteki Yin Yoga, Restorative Yoga ve Yoga Terapi derslerini temel düzeyde uygular. |
Yin Yoga, Restorative Yoga ve Yoga Terapi uygulamalarına ilişkin esasların benzerlik ve farklılıklarına ilişkin özelliklerini ayırt eder. |
Farklı özelliklerdeki bireylere yönelik yoga ders planı hazırlar. |
Farklı branşlardaki sporcular için yoga ders planı hazırlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Yoga Felsefesi ve Yoga Temelli Beden-Zihin Egzersizlerinin İncelenmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
2 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Yoga Temelli Beden-Zihin Egzersizlerinin İncelenmesi; Ayakta ve Oturarak Duruşlar-Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Nefes Farkındalığı), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri ve Derin Gevşeme uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
3 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Farklı Seviyeler İçin Yoga Nefes, Konsantrasyon, Meditasyon ve Gevşeme Teknikleri Planlaması; Öne ve Arkaya Eğilme Duruşları -Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Ağız ve Burun Solunumu Yoluyla Farklı Düzey/Ritimli Nefes Teknikleri), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri, Derin Gevşeme uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
4 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Farklı Yaş Dönemleri İçin Yoga Duruş ve Tekniklerinin İncelenmesi; Sırtüstü ve Yüzüstü Duruşlar -Anatomi- Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Ağız ve Burun Solunumu Yoluyla Farklı Düzey/Ritimli Nefes Teknikleri), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri, Derin Gevşeme uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
5 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Farklı Yaş Dönemleri İçin Yoga Duruş ve Tekniklerinin Derecelendirilmesi ve Örnek Planların İncelenmesi; Çevrilmeler ve Denge duruşları -Anatomi -Modifikasyonlar / Düzeltmeler / (Canlandırıcı-Zindelik Kazandırıcı Nefes Teknikleri), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri, Derin Gevşeme uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
6 | Video izleme ve yorumlama | Farklı Sağlık Yaşantıları İçin Yoga Duruş ve Tekniklerinin İncelenmesi; Kalça Açıcı ve Karın Güçlendirici Duruşlar -Anatomi-Modifikasyonlar / Düzeltmeler / Pranayama ‘Nefes Teknikleri’ (Dinginlik ve Gevşeme Etkisi Yaratan Nefes Teknikleri), Konsantrasyon ve Meditasyon Teknikleri, Derin Gevşeme uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Farklı Sağlık Yaşantıları İçin Yoga Duruş ve Tekniklerinin Derecelen-dirilmesi ve Örnek Planların İncelenmesi | Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video izleme ve yorumlama | Yoga Dersi Yardımcı/ Destek Malzemeleri ve Kullanım Prosedürleri; Malzeme İle Yoga Uygulaması ve Mikro Ders Sunumları | Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve bireysel çalışmalar |
10 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve mevcut egzersiz planları inceleme | Yoga Ders Planı Hazırlamanın İlke ve Esasları, Örneklerle Ders Planı Oluşturma Alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve bireysel çalışmalar |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Yoga Eğitmeninin Kişisel Duruşu ve Etik İlkeler; Yoga Sınıfının Unsurları ve Yoga’da Eğitim-Öğretim Teknikleri ve Mikro Ders Sunumları | Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve bireysel çalışmalar |
12 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Farklı Spor Branşlarına Özgü Yoga Ders İçerikleri Oluşturmanın Temel Özellikleri ve Önceliklendirilecek Tekniklerin incelenmesi ve Mikro Ders Sunumları | Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve eşli çalışmalar |
13 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Farklı Yoga Stilleri: Yoga Terapi Dersinin Temel Özellik ve Teknikleri, Örnek Ders Planlarının İncelenmesi ve Mikro Ders Sunumları | Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve eşli çalışmalar |
14 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Farklı Yoga Stilleri: Restorative Yoga Dersinin Temel Özellik ve Teknikleri, Örnek Ders Planlarının İncelenmesi ve Mikro Ders Sunumları | Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve eşli çalışmalar |
15 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Farklı Yoga Stilleri: Yin Yoga Dersinin Temel Özellik ve Teknikleri, Örnek Ders Planlarının İncelenmesi ve Mikro Ders Sunumları | Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi, uygulamalı grup ve eşli çalışmalar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Worby, C. (2005). Her Yönüyle Yoga. Arkadaş Yayıncılık, Ankara. |
Kaminoff, L. Ve Matthews, A. (2012). Yoga Anatomi. Sistem Yayıncılık, İstanbul. |
Iyengar, B.K.S. (2014). Iyengar Yoga: The Path to Holistic Health. Durling Kinderslay, London. |
Kirk, M. (2006). Hatha Yoga Illustrated. Human Kinetics, HongKong. |
Göcek, Ö. (2009). Çocuklarla Yoga Hareketleri ve Sağlıklı Yaşam. Kaknüs Yayınları, İstanbul. |
Ratfish, G. (2015). Gebelikten Anneliğe Yoga: Ebeveynliğe Bedensel, Zihinsel ve Ruhsal Hazırlık. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
|
4 | |||||
2 |
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
|
1 | |||||
3 |
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
1 | |||||
4 |
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
1 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
1 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
|
1 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
|
1 | |||||
3 |
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |