TR EN

OYUN KÜLTÜR VE SERBEST ZAMAN DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY328 OYUN KÜLTÜR VE SERBEST ZAMAN 6 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, oyun etkinlikleri ve kültürel faaliyetleri içeren rekreasyon çalışmalarını uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; oyun kavramı, kültür kavramı ve boş zaman kavramını öğrenir, oyunun toplumsal değeri, Türk kültüründe oyunun yeri, Türk kültüründe rekreatif oyunlar, amaçlarına ve kullanım alanlarına göre oyunlar konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Oyun, kültür ve serbest zaman kavramlarını tanımlar.
Oyun türlerini sınıflandırır.
Oyun, kültür ve boş zaman kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar.
Türk kültüründe yer alan rekreatif oyunları açıklar.
Oyun etkinliklerinin ve kültürel faaliyetlerin rekreasyon uygulamaları açısından önemini açıklar.
Oyun etkinlikleri ve kültürel faaliyetleri içeren rekreasyon çalışmalarını uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tarihten günümüze kültür kavramının incelenmesi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
2 Konu ile ilgili makale okuma Çokkültürlülük kavramı ve dünyada çok kültürlülük hareketlerinin değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Oyun kavramının tanımı ve gelişim süreçlerinin belirtilmesi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 Literatür tarama Oyun kavramının öneminin ve etkilerinin araştırılması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma İlk çağlardan günümüze oyunun sınıflandırılması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 Literatür tarama İlk çağlardan oyunun tarihçesi ve bazı özelliklere (yer, zaman, kişi) göre değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 Konu ile ilgili kitap okuma Oyunun toplumsal değeri ve önemi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Oyun ve boş zaman arasındaki ilişkinin rekreasyon çerçevesinde değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 Konu ile ilgili makale okuma Türk kültüründe oyunun yeri ve önemi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 Konu ile ilgili kitap bölümü özeti çıkarma Türk kültüründe rekreatif oyunların sınıflandırılması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi ve grup çalışması
12 Literatür tarama, video izleme Amaçlarına ve kullanım alanlarına göre oyunların karşılaştırılması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 Literatür tarama Rekreasyon bilincinin gelişiminde oyunun öneminin ortaya konulması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
14 Literatür tarama ve sunum hazırlama İlk ve orta öğretim okullarında oyunun önemi ve eğitime katkısı; öğrenci sunumları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi ve grup çalışması
15 Literatür tarama ve sunum hazırlama Rekreasyon açısından oyun ve kültür kavramı; öğrenci sunumları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yanık, C. (2013). Dünyada ve Türkiye’de Çokkültürlülük, Sentez Yayınları, Bursa.
And, M. (2016). Oyun ve Bügü, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Banks, M. (2008). The Player of Games (Culture), Little, Brown Book Group, UK.
Cizmeci, E. (2016). Aile, Medya ve Serbest Zaman. Nobel Bilimsel Eserler, İstanbul.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
3
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
3
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
3
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
4
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
0
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
3
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
3
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
3
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0