TR EN

SPORCU SAĞLIĞI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY334 SPORCU SAĞLIĞI 6 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ÖMÜR GÜLFIRAT
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere; farklı spor dallarındaki ve ortamlarındaki yaralanma çeşitlerine göre ilk yardım uygulamalarını ve sporcu yaralanmalarını önleyici bilgi ve beceri kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği, spor ve spor hekimliğinin tarihçesi, Dünya da ve Türkiye’de spor fizyoterapistliği, spor ve sağlık, farklı ortamlarda spor uygulamaları, spor dallarına göre spor yaralanmaları, ısınma, soğuma ve germe egzersizleri, spor yaralanmalarının önlenmesi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Spor hekimliği ve sporun sağlıkla ilişkili kavramlarını tanımlar.
Akut ve aşırı kullanım yaralanmalarını açıklar.
Farklı vücut bölgelerine ait sporcu yaralanmaları ile ilgili örnekler verir.
Sporcu yaralanmalarına yönelik ilk yardım yöntemlerini uygular.
Spor sakatlıkları ve sporcu yaralanmalarını önleyici yöntemleri açıklar ve uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Temel kavramlar (doku ve yaralanma tipleri,ilkyardım) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür taraması Üst Ekstremite Yaralanmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Konuya ilişkin makale okuma ve video izleme Üst Ekstremite Yaralanmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Alt Ekstremite Yaralanmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
5 Konuya ilişkin makale okuma Alt Ekstremite Yaralanmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Ayak Yaralanmalarını Önleme Stratejileri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
7 Video izleme Vize sınavına hazırlık çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Bel ve Boyun Fıtığı-Tedavi protokolleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
10 Görsel ve yazılı literatür tarama Bel ve Boyun Fıtığı-Tedavi protokolleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
11 Görsel ve yazılı literatür tarama Omurga yaralanmaları ve sakatlıkları (SAKROİLİAK EKLEM FONKSİYON BOZUKLUĞU) Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
12 Görsel ve yazılı literatür tarama Omurga yaralanmaları ve sakatlıkları (KİFOZ,LORDOZ,SKOLYOZ) Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
13 Video izleme Omurga yaralanmaları ve sakatlıkları(KİFOZ,LORDOZ,SKOLYOZ) Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
14 Ppt sunum hazırlama Öğrenci Sunumları Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
15 Ppt sunum hazırlama Final sınavına hazırlık çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Şentürk, D. (2014). Spor ve Tıp, Nobel Tıp Kitap Evleri, İstanbul.
Kanyon, T. A. (2000). Spor Hekimliği, Gata Basım Evi, Ankara.
Koşar, N. Ş. ve Demirel, H. A. (2006). Adolesanlarda sporcu sağlığı. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatric Sciences, 2(7), 25-33.
Kafa, N. ve Atalay Güzel N. (2007). Sporcu Sağlığı, Hipokrat Kitap Evi, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
1
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
1
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
2
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
1
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
1
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
2
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
1
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
1
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
3
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 8 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0