TR EN

SPORDA DOPİNG VE ETİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY336 SPORDA DOPİNG VE ETİK 6 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KUBİLAY ÇİMEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, sporda doping kullanımının nedenlerini ve zararlarını açıklayabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; sporda etik ve ahlak, sporda enerji ihtiyacı, sportif etkinlikler ve etik, bireysel ve takım sporlarında beslenme ve doping kullanımı konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sporda doping kullanımı ile ilgili genel bilgileri açıklar.
Spor etiği ile ilgili ilkeleri açıklar.
Sporcuların beslenme yöntemlerinin performans üzerine etkilerini tartışır.
Sporda doping kullanımının nedenlerini tartışır.
Sporda doping kullanımının zararlarını açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyişi ile ilgili genel açıklamalar, Sporda etik ve ahlak Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Literatür tarama Beslenmenin tanımı ve amaçları, etkileyen faktörler, sporcu beslenmesinin önemi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
3 Görsel ve yazılı literatür tarama Spor ahlakında ve sporcu beslenmesinde karşılaşılan sorunlar Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
4 Konu ile İlgili makale okuma Sporda enerji ihtiyacını belirleyen faktörlerin etik değerler açısından incelenmesi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Sporda ahlaki davranışların incelenmesi, Sporcu beslenmesinin etik ilkeleri Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
6 Video izleme ve kitap okuma Besinlerin görevleri, performansla ilişkisi ve etik değerler açısından ele alınması Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
7 Konu ile İlgili makale okuma Sportif etkinliklerin ahlak açısından ele alınması Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Besinler ve fiziksel performans, karbonhidrat, yağ ve proteinlerin metabolizma ve görevleri Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
10 Literatür tarama Ahlakının oluşmasında antrenör, spor eğiticisi, spor yöneticisi, spor seyircisi ve medyanın rolü Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
11 Konuya ilişkin kitap okuma Bireysel ve takım sporlarında beslenmenin temel ilkeleri Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Etik değerler ile günümüzde yaşanan Ahlak dışı olayların sebep sonuç ilişkisi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
13 Konu ile İlgili makale özeti çıkarma Sporda doping kullanımı ve kontrolünün etik değerler açısından incelenmesi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
14 Video izleme ve literatür tarama Spor camiasında olması gereken etik değerler Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
15 Konuya ilişkin kitap okuma ve literatür taraması Final sınavına hazırlık çalışmaları Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baysaling, Ö. (2007). Sporda Doping. İlpress, İstanbul.
Önen, M.E. (2012). Sporda Doping. Bedray, İstanbul.
Yoncalık, O. ve Gündoğdu, C.S. (2007). Sporda Ahlaki Bir Sorun Olarak Doping. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, Fırat Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Elazığ.
Mottram, D.R. (2005). Drugs in Sport. Routledge, UK.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
2
2
Spor yönetim biliminin kuramlarını açıklar.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor örgütlerine ilişkin mevzuatları yorumlar.
1
2
Yönetim fonksiyonunu oluşturan temel bileşenler çerçevesinde edindiği bilgi birikimi ile spor organizasyonlarının ve spor örgütlerinin işleyişini tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kamu, özel ve sivil toplum kuruluşlarının bünyesinde yer alan spor örgütlerine ait faaliyetleri inceler ve bu faaliyetlere ilişkin insan kaynakları, pazarlama ve finansal ihtiyaçları belirler
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor işletmeciliği alanında; spor organizasyonunun finansal, pazarlama ve yönetsel karar alma süreçlerinde, olası problemlerin çözümüne yönelik eğitim, yönetim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
1
2
Spor örgütlerinin yönetsel süreçlerini etkileyen çevresel faktörleri analiz eder.
2
3
Spor örgütlerindeki personel ve süreç yönetimine ilişkin güncel uygulamalara ait değerlendirme sonuçlarını; bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
1
4
Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarını düzenleyen ve yürüten kamu kurum ve kuruluşlarının; yönetim süreci ve yapısının boyutlarını analiz eder.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında liderlik rolünü üstlenerek; proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor yöneticiliği mesleğinin gerekliliği olan yönetme becerilerini farklı yönetsel yetkinlikler çerçevesinde geliştirmeye açık ve ilgili olur.
3
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; spor yöneticiliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
3
2
Spor işletmelerinin yönetim süreçlerinde ortaya çıkabilecek olası sorunları etik değerler çerçevesinde çözümler.
2
3
Spor yöneticiliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü, sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar tasarlar.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 3 21
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0