TR EN

HALKLA İLİŞKİLERDE ELEŞTİREL YAKLAŞIMLAR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HRY420 HALKLA İLİŞKİLERDE ELEŞTİREL YAKLAŞIMLAR 8 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP BURCU ŞAHİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; ana akım iletişim anlayışına ve uygulamalarına eleştirel bakma perspektifi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; küreselleşme sürecinde medya ve halkla ilişkiler, halkla ilişkilerde retoriksel ve eleştirel yaklaşımlar, Frankfurt okulu: kültür endüstrisi, kamuoyu ve hegemonya, kültür endüstrisi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Halkla ilişkilerde retoriksel ve eleştirel yaklaşımları açıklar.
Küreselleşme sürecinde medya ve halkla ilişkilerin rolünü belirler.
Kültür endüstrisi kavramıyla ilgili örnek verir.
Herman/Chomsky’nin medya-propaganda modelini analiz eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Tanışma, ders içeriğinin anlatımı ve halkla ilişkiler kavramının adlandırılması sorunu. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
2 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Halkla ilişkilerin asimetrik iletişim uygulamaları ve kavramsal açıdan eleştirel yaklaşımlar. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
3 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Frankfurt Okulu: Kültür Endüstrisi. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
4 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Antonio Gramsci ve hegemonya kavramı. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
5 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Louis Althusser ve devletin ideolojik aygıtları. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
6 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Michel Foucault’nun iktidar ve güç ilişkisi kavramı ve panoptikon. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
7 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Michel Foucault’nun iktidar ve güç ilişkisi kavramı ve panoptikon ve vize sınavına yönelik tekrar. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kitabının İlgili Bölümü Sermayenin hegemonya gücü ve çok uluslu şirketlerin manipülatif araçları. Soru Cevap
10 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Strateji, güç ve halkla ilişkiler. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
11 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Spin Doctor kavramı, taktikleri ve uygulama alanları. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
12 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Herman/Chomsky’nin Medya-Propaganda Modeli Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
13 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarına eleştirel bir yaklaşım. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
14 Ders Kitabının İlgili Bölümü+Sunum Toplumsal cinsiyet, Foucault'nun Biyo-İktidar kavramı ve reklamlarda kadınlık inşası. Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma
15 Ders Kitabının İlgili Bölümü Genel Tekrar Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Althusser, L. (2019). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İstanbul: İthaki Yayınları
Geuss, R. (2009). Eleştirel Teori: Habermas ve Frankfurt Okulu, Çevirmen: Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları
Herman, E., S., Chomsky, N. (2012). Rızanın İmalatı - (Kite Medyasının Ekonomi Politiği), Çevirmen:Ender Abadoğlu, İstanbul: BGST Yayınları
Herman, E., S., Chomsky, N. (1998). Medya Halkla Nasıl Evet Dedirtir, Çevirmen: İsmail Kaplan, Minerva Yayınevi
L’Etang, J., Pieczka, M. (20002). Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar, Çevirmen: Becerikli Y. S., Işık, D., Tellan, A. vd. , Vadi Yayınevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanlarındaki temel kavramları ve bu kavramlardan doğan temel disiplinleri açıklar.
5
2
Alanıyla ilgili güncel bilgiler ile iletişim kuramlarını karşılaştırır.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili problemleri saptayarak konuya ilişkin sorunları çözer.
3
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Sosyoloji,Gazetecilik, Televizyon, Medya gibi alanlarıyla karşılaştırır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu programdan mezun olunca öğrenciler, halkla ilişkiler,reklam,pazarlama gibi alanlarda araştırma ve analiz yapar.
5
2
Alan bilgisini kullanarak, alanıyla ilgili karşılaştığı sorunları tespit eder ve çözer.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gerçekleştirilen proje, kampanya analizi doğrultusunda, hazırlayacağı iletişim planını alanıyla doğru orantılı olarak uygular.
2
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerden faydalanarak,halkla ilişkiler ve reklamcılık sektöründe karşılaştığı problemleri çözer.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla ilişkiler kampanyaları ve reklam projelerinde yer alarak, ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
0
2
Alanın dinamiklerine bütünleşik bir bakış açısıyla yaratıcı ve eleştirel yaklaşarak, özgün ve yenilikçi stratejiler yaratır.
2
3
Alanıyla ilgili ortaya çıkabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak, iletişim planı tasarlar.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki uzmanlıklarını destekleyecek yaratıcı üretim, sunum ve ikna tekniklerini tanımlar.
5
2
Alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri yakından takip eder ve örnek verir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Reklam,halkla ilişkiler, pazarlama gibi konularda düşünce ve fikirlerini yazılı ve sözlü olarak ilgili kişi ve kurumlara etkili bir şekilde açıklar.
3
2
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler tasarlar.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda, sektörle işbirliği kurarak, kariyer hedeflerini belirler.
4
2
İletişimle ilgili konuların toplumsal ve küresel boyutlardaki etkilerini analiz eder ve yorumlar.
1
3
Alanıyla ilgili teknik ve kuramsal bilgi ve becerilerini kullanarak yeni bilgi ve teknikler tasarlar.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 7 56
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 177
Genel Toplam 177
Toplam İş Yükü / 25.5 6,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0