TR EN

İKNA KURAMLARI VE RETORİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIY427 İKNA KURAMLARI VE RETORİK 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı iletişimde ikna sürecinin ve söylemin önemini belirterek, kaynak ve alıcı arasında retoriksel metinlerin ve görsellerin işlevini açıklamaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğinde iknanın ve retoriğin tanımı, ethos pathos ve logos gibi iletişim süreci unsurlarının önemi, ikna edici iletişimin nitelikleri ve çeşitli öğrenme ve davranış kuramları anlatılması bulunmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İkna sürecinde hangi argümanları kullanacağını tartışır.
Maruz kaldığı karşı tarafın ikna sırasında mesajında kullandığı önermeleri analiz eder.
İkna usnurlarının geçerliliği savını savunur.
Hedef kitlenin beklentisine uygun Ethos, Pathos, Logos özelliklerini kullanarak hedef kitleyi ikna eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap okuma Genel bilgilendirme ve derse giriş Sunum ve anlatım.
2 Kitap okuma İkna Kavramı ve İkna Süreci Sunum ve anlatım.
3 Kitap okuma İknada Kaynağın Önemi ve Özellikleri Sunum ve anlatım.
4 Kitap okuma İknada Hedef Kitle (Dinleyici)/Mesajın Özellikleri ve Tutumlar Sunum ve anlatım.
5 Kitap okuma Aristoteles ve Retorik Sunum ve anlatım.
6 Kitap okuma Aristoteles ve Retorik Sunum ve anlatım.
7 Kitap okuma Kitle Psikolojisi – Gustave Le Bon – Sigmund Freud Sunum ve anlatım.
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Motiv (Güdü) ve Motivasyon Sunum ve anlatım.
10 Kitap okuma Temel Motivasyon Kuramları Sunum ve anlatım.
11 Kitap okuma Temel Motivasyon Kuramları Sunum ve anlatım.
12 Kitap okuma Psikanalitik İkna Kuramları Sunum ve anlatım.
13 Kitap okuma Kişilik Analizi Yapan Kuramlar Sunum ve anlatım.
14 Kitap okuma İhtiyaç Kuramları Sunum ve anlatım.
15 Kitap okuma Temel İkna Stratejileri Sunum ve anlatım.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Robert Cialdini, İknanın Psikolojisi Mediacat Yayıncılık, İstanbul, 2003
Mustafa C. Sadakaoğlu, Reklam, İkna ve İdeoloji, Kriter, İstanbul, 2020
Ed. Mine Oyman, İkna Edici İletişim, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2012
Sefer Darıcı, Subliminal İşgal, 10. baskı, Destek Yayınevi, İstanbul, 2016
Gustave Le Bon, Kitleler Psikolojisi, Alter Yayıncılık, Ankara, 2009
Aristoteles , Retorik, 1. baskı, Say Yayınları, İstanbul, 2018
Louis Althusser , İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, 2. baskı, İthaki Yayınları, İstanbul, 2015
Çiğdem Kağıtçıbaşı, Yeni İnsan ve İnsanlar, 10. basım, Evrim Yayınevi, İstanbul, 2004

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanlarındaki temel kavramları ve bu kavramlardan doğan temel disiplinleri açıklar.
2
Alanıyla ilgili güncel bilgiler ile iletişim kuramlarını karşılaştırır.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili problemleri saptayarak konuya ilişkin sorunları çözer.
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Sosyoloji,Gazetecilik, Televizyon, Medya gibi alanlarıyla karşılaştırır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu programdan mezun olunca öğrenciler, halkla ilişkiler,reklam,pazarlama gibi alanlarda araştırma ve analiz yapar.
2
Alan bilgisini kullanarak, alanıyla ilgili karşılaştığı sorunları tespit eder ve çözer.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gerçekleştirilen proje, kampanya analizi doğrultusunda, hazırlayacağı iletişim planını alanıyla doğru orantılı olarak uygular.
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerden faydalanarak,halkla ilişkiler ve reklamcılık sektöründe karşılaştığı problemleri çözer.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla ilişkiler kampanyaları ve reklam projelerinde yer alarak, ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
2
Alanın dinamiklerine bütünleşik bir bakış açısıyla yaratıcı ve eleştirel yaklaşarak, özgün ve yenilikçi stratejiler yaratır.
3
Alanıyla ilgili ortaya çıkabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak, iletişim planı tasarlar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki uzmanlıklarını destekleyecek yaratıcı üretim, sunum ve ikna tekniklerini tanımlar.
2
Alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri yakından takip eder ve örnek verir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Reklam,halkla ilişkiler, pazarlama gibi konularda düşünce ve fikirlerini yazılı ve sözlü olarak ilgili kişi ve kurumlara etkili bir şekilde açıklar.
2
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler tasarlar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda, sektörle işbirliği kurarak, kariyer hedeflerini belirler.
2
İletişimle ilgili konuların toplumsal ve küresel boyutlardaki etkilerini analiz eder ve yorumlar.
3
Alanıyla ilgili teknik ve kuramsal bilgi ve becerilerini kullanarak yeni bilgi ve teknikler tasarlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 123
Genel Toplam 123
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0