Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
THY216 | TELEVİZYON SENARYO YAZARLIĞI | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrencilere televizyon ve sinema sektöründe kullanılacak reklam, öykü, kısa film ve televizyon metinleri gibi farklı türlerdeki anlatısal metinlerin tekniği, estetiği, yaratıcı yazım ve anlam süreçleri hakkında temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriğini; televizyon ve sinema disiplininde metin yazma teknikleri, dramatik yapı, çatışma, karakter analizi, sinopsis, tretman, film, senaryo yazım aşamaları gibi konular oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dramatik yapının kuralları çerçevesinde örnek bir program metni senaryo yazar. |
Sinopsis ve tretman kavramlarını ayırt eder. |
Görüntüsel dilin özelliklerini bilerek karakter, zaman ve mekân olgularını bir televizyon/sinema metni için yaratır. |
Konuşma örgüsünün kurallarını bilerek örnek bir diyalog metni oluşturur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Tanışma ve ders hakkında bilgi verme. Televizyonla İletişim Süreci İzleyici / Etki/Tepki / Geri Besleme/ Reyting Yapım-Yaratım Program Yapım Süreci -Pre-Production -Production - Post-Production | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Senaryo nedir? Senaryo yazım aşamaları (logline, sinopsis, tretman, çekim senaryosu vs) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
3 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Yaratıcı Süreç: Hikâye ve Kurgu (Yazı ve söz ilişkisi. Yazı, anlam ve iletişim, Yaratıcı yazarlık, profesyonel yazma: Yazmaya başlamak. Yazarlıkta yaratıcı fikir üretimi) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
4 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Anlatım Yapısı (Diegetik anlayım, mimetik anlatım) Anlatısal Yapı (Klasik anlatı yapısı, çağdaş anlatı yapısı, postmodern anlatı yapısı) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
5 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Bakış Açısı (homodiegetic anlatıcı, autodiegetic anlatıcı heterodiegetic anlatıcı vs. ) Bakış açısının önemi Bakış açısının yaratıcı kullanımı Bakış açısının yaratıcı kullanımıyla dikkat çeken eserlerin tartışılması | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
6 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Anlatıda zaman, Farklı zaman kullanımları, Zamanda sıçramalar: Flashback, flash forward. Anlatıda “zaman”ın yaratıcı kullanımları | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
7 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Monomit ve kahramanın yolculuğu ((Christopher Vogler'in 12 aşaması) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Arketip kavramı (Carl Gustav Jung; gölge, persona, animus, anima) Karakter yaratımı (Karakter analizi, karakter türleri, fiziksel, biyolojik, psikolojik özellikleri) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
10 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Televizyonda farklı program türlerinin metinsel özellikleri Televizyon durum komedileri, Çatışma, Bölüm sonları, Mekân kullanımları, Diyaloglar: Aksan, jargon. Karakter ve diyalog ilişkisi, TV senaryosu yazmada farklı teknikler | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
11 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Senaryo formatları ve yazım kuralları Sahnenin işlevleri Senaryoda ses, diyalog ve müzik | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
12 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Reklam metinleri, Reklam formatları, Görüntü ve sesin etkili kullanımı, Sözcük/slogan seçimi, Story board hazırlama | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
13 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kamu yararının olduğu herhangi bir konuda, kampanya ve kamu spotları hazırlama. | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
14 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Final projelerinin tartışılması | Anlatma, Tartışma Yöntemi ve Bireysel Çalışma |
15 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Final projelerinin tartışılması | Anlatma, Tartışma Yöntemi ve Bireysel Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Öktem, B. (2005). Senaryo Kitabı, İtaki. |
Kelsey, G. (1995). Televizyon Yazarlığı, İstanbul: YKY. |
Benjamin, W., (2001). Hikâye Anlatıcısı, Son Bakışta Aşk, İstanbul: Metis Yayınları. |
Vogler, C. (2009). Yazarın Yolculuğu, İstanbul: Okyanus Yayınları. |
Karadoğan, A. (2016). Senaryo ve Anlatı, Ankara: Deki Yayınları. |
Campbell J. (2019). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, İstanbul:İtaki. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
|
0 | |||||
2 |
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
|
0 | |||||
3 |
Explain basic concepts regarding communication sciences.
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
|
0 | |||||
2 |
Associate knowledge and facts in the field with
Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
|
0 | |||||
2 |
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create creative contents in the field.
|
0 | |||||
2 |
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
|
0 | |||||
2 |
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
|
5 | |||||
2 |
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
|
0 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
|
0 | |||||
3 |
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
|
4 | |||||
2 |
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 153 |
Genel Toplam | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |