TR EN

KARAR VERME TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
IBY319 KARAR VERME TEKNİKLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilerin bir problemin tanımlanması ve çözümü için karar verme tekniklerini bilgisayarda Lingo gibi Programlar ile uygulayabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Bu dersin içeriği, Topsis Yöntemi, Karar Analizi, Fayda Teorisi, Karar Sorunlarının Çözümünde Kullanılan Yazılımlar, Çok Ölçütlü Karar Verme ve Karar Sorununun Yapılandırılması konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Karar verme hakkında temel kavramları tanımlar.
Çok ölçütlü karar verme yöntemlerini açıklar.
Karar sorunlarının modellenmesini uygular.
Karar sorunlarının analizinde kullanılabilecek yazılımları uygular.
Visual Basic, Excel ve Lingo programları aracılığıyla karar verme problemini çözebilir ve analiz edebilir.
Derslerde uyguladığımız örnek vakalar aracılığıyla gerçek çözümler üretebilir.
Topsis yöntemini uygulamayı bilir ve çeşitli vakaları çözebilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Karar Destek Sistemleri: Temel Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Kitap okuma Çok-Ölçütlü Karar Verme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Kitap okuma Çok-Amaçlı Programlama Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Kitap okuma Karar Destek Sistemlerinin Geliştirilmesinde İşlemtablosu Programlama Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Kitap okuma Karar Destek Sistemlerinin Geliştirilmesinde İşlemtablosu Programlama Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Kitap okuma İşlemtabloları ile Modelleme ve En İyileme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Kitap okuma İşlemtabloları ile Modelleme ve En İyileme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Optimizasyon-Yönelimli Karar Destek Sistemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Kitap okuma Optimizasyon-Yönelimli Karar Destek Sistemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Kitap okuma Veri-Yönelimli Karar Destek Sistemleri ve Analitik Sistemler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Kitap okuma Benzetim-Tabanlı Karar Destek Sistemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Kitap okuma Zeki Karar Destek Sistemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kitap okuma Zeki Karar Destek Sistemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yıldırım, B. F., Önder, T. (2015). “Çok Kriterli Karar Verme”, Dora Basım-Yayın.
Sauter V. L. (2011). Decision Support Systems for Business Intelligence. Wiley.
Power D. (2009). Decision Support Basics. Business Expert Press.
Anadolu üniversitesi uzaktan öğretim materyalleri, Öğr. Gör. Orkun Şen.
Taylor J. (2011). Decision Management Systems: A Practical Guide to Using Business Rules and Predictive Analytics. IBM Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
0
2
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
0
3
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
0
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
0
2
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
0
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
0
2
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
0
2
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
0
2
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
0
3
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
1
2
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0