Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HIY327 | HAVAALANI İŞLETMECİLİĞİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Turkish |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz-Yüze Eğitim |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OSMAN ERGÜVEN VATANDAŞ |
Dersin Veren Hoca/Hocalar |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders, Havayolu işletmeciliği ile ilgili temel kavramları, etkilediği ve etkilendiği diğer aktörleri inceleyerek havayolu işletimi yönetimi hakkındaki temel bilgileri ele almayı amaçlamaktadır. |
İçerik: | Taşımacılık Kavramı, Genel Havacılık ve Havayolu Taşımacılığı, Havayolu Taşımacılığı Hizmetine İlişkin Temel Kavramlar, Dünyada Hava Taşımacılığının Mevcut Durumu, Türkiye’de Hava Taşımacılığının Tarihsel Gelişimi, Türkiye’de Hava Taşımacılığının Mevcut Durumu, Serbestleşme Sonrası Hava Taşımacılığı, Hava Taşımacılığı Gelişimine Etki Eden Faktörler ( Politik, Ekonomik, Sosyal, Teknolojik, Çevresel Faktörler), Ulaştırma Alt Sistemlerinin Karşılaştırılması, Dünyada Ve Ülkemizde Ulaştırma Alt Sistemleri, Ulaştırma Alt Sistemlerinin Kullanımları gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Havaalanı işletmeciliği ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Havaalanı faaliyet süreçlerini açıklar. |
Havaalanı işletme modellerine ve etkileşimlerine yönelik etkileri yorumlar. |
Havayolu firmaları ve havaalanı faaliyetlerini stratejik perspektiften analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Açılış & Tanışma & Ders Kitaplarının Tanıtımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Taşımacılık Kavramı, Genel Havacılık ve Havayolu Taşımacılığı, Havayolu Taşımacılığı Hizmetine İlişkin Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Dünyada Hava Taşımacılığının Tarihsel Gelişimi, Oluşum Dönemi, Büyüme Dönemi, Olgunluk Dönemi, Serbestleşme Dönemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Dünyada Hava Taşımacılığının Mevcut Durumu, Türkiye’de Hava Taşımacılığının Tarihsel Gelişimi, Türkiye’de Hava Taşımacılığının Mevcut Durumu, Serbestleşme Sonrası Hava Taşımacılığı, Hava Taşımacılığı Gelişimine Etki Eden Faktörler ( Politik, Ekonomik, Sosyal, Teknolojik, Çevresel Faktörler) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havayolu Ürünü, Havayolu Taşımacılığında Hizmet Süreci, Havayolu Ürünün Bileşenleri, Havayolu Taşımacılık Hizmetinin Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havayolu Pazarına İlişkin Temel Kavramlar, Havayolu Pazarı, Havayolu Pazarının Bölümlendirilmesi, Rekabet Analizi Açısından Havayolu Pazarı, Havayolu Taşımacılığı Hizmetinin Müşterileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Temel İşletme Kavramları, Havayolu İşletmeleri, Havayolu Taşımacılığında Talep, Genel Olarak Talep Kavramı, Havayolu Talebini Etkileyen Faktörler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Demografik Faktörler, Coğrafi Faktörler, Ekonomik Faktörler, Sosyo-Kültürel Faktörler, Havayolu Ürünü Bileşenlerinin Özellikleri, Diğer Taşımacılık Seçeneklerinin Özellikleri, Havayolu Talebinin Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Ulaştırma Sistemi Kavramı, Ulaştırma Sisteminin Temel Unsurları, Ulaştırma Sisteminin Amacı, Ulaştırma Sisteminin Gerekliliği ve Önemi, Ulaştırma Hizmetinin Genel Özellikleri ve Faydaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Ulaştırma Alt Sistemleri, Kara Yolu Taşımacılığı, Deniz Yolu Taşımacılığı, Demir Yolu Taşımacılığı, Boru Hattı Taşımacılığı, Hava Yolu Taşımacılığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Ulaştırma Alt Sistemlerinin Karşılaştırılması, Dünyada Ve Ülkemizde Ulaştırma Alt Sistemleri, Ulaştırma Alt Sistemlerinin Kullanımları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Tek Sistemli Taşımacılık, Çok Sistemli Taşımacılık, Sistemler Arası Taşımacılık, Kombine Taşımacılık, Kombine Taşımacılığın Üstün Yönleri, Kombine Taşımacılığın Zayıf Yönleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Yük Gönderiminde Ulaştırma Alt Sistemi Seçimi, Taşıma Türü Seçim Kriterleri, Maliyet, Hız, Güvenilirlik, İzlenebilirlik, Yükün Özellikleri, Esneklik, Esneklik, Taşıma Türüne Göre Kolay Erişim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Yük Gönderiminde Ulaştırma Alt Sistemi Seçimi, Taşıma Türü Seçim Kriterleri, Maliyet, Hız, Güvenilirlik, İzlenebilirlik, Yükün Özellikleri, Esneklik, Esneklik, Taşıma Türüne Göre Kolay Erişim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Koçel, Tamer (2018) : İşletme Yöneticiğili, Beta Basım Yayım |
DHMİ : ‘Yönetim Sistemleri Eğitim Kitabı’ (2018) : Havacılık Eğitim Dairesi Başkanlığı İşletme Eğitim Planlama ve Uygulama Müdürlüğü |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılık standartları ve kuralları ile ilgili temel kavramları tanımlar (define). (Bloom 1)
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında ekip çalışmasını organize eder. (organise). (Bloom 6)
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle iş yaşamında kullanır (perform) (Bloom 4)
|
1 | |||||
2 |
Bakım uygulamaları için gerekli olan güncel doküman, modern teknik ve araçları seçer (choose). (Bloom 2)
|
2 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili bilgi edinebilmek için, bakım el kitaplarını ve diğer bilgi kaynaklarını iş yaşamında kullanır (use) (Bloom 3)
|
3 | |||||
4 |
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanların güncelliklerini belirler (determine). (Bloom 1)
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (use) Bloom 3
|
2 | |||||
2 |
Konuyu tanımlayan kroki, şema, grafik vb. dokümanları okuyarak yorumlar (interprent). (Bloom 2)
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunlar için çözüm geliştirir. (develop) (Bloom 6)
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler (determine) (Bloom 3)
|
2 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini mesleki gelişimde kullanır (use) (Bloom 3)
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teknik resim bilgisini etkin bir şekilde iş yaşamında uygulayabilir (apply) (Bloom 3)
|
1 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak belirtir (state) (Bloom 1)
|
3 | |||||
3 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzmanlarla tartışır (debate) (Bloom 2)
|
4 | |||||
4 |
Uluslararası seviyede alanı ile ilgili eğitimlere katılır (participate) (Bloom 3)
|
4 | |||||
5 |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri organize eder. (organize) (Bloom 6)
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisans eğitimi boyunca elde ettiği, bilgi ve becerilerini iş yaşamında kullanır (use). (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Alanında karşılaştığı sorunları çözer. (solve) (Bloom 3)
|
3 | |||||
3 |
Kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma ve iş güvenliği konularında gerekli davranış kültürünü çalıştığı ekibe uygular (apply) (Bloom 3)
|
3 | |||||
4 |
Emniyet faktörü bilincini kendisine ve ekibine yerleştirir. (locate) Bloom 1)
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |