TR EN

İLERİ METEOROLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HIY430 İLERİ METEOROLOJİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN ERGÜVEN VATANDAŞ
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders kapsamında, atmosferde gerçekleşen meteorolojik olayların incelenmesi, havacılıkta meteorolojik olayların etkilerinin saptanması, bu olaylara yönelik önlemlerin örnek olaylar üzerinden analizinin yapılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Dersin içeriğini atmosfer tabakaları, sıcaklık, ısı, nem, basınç ve yoğunluk kavramları, bulutların sınıflandırılması, buzlanma, oraj ve türbülans gibi kavramlar oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Temel meteorolojik kavramları tanımlar
Havacılıkta kullanılan meteorolojik rapor ve dokümanları açıklar.
Atmosferde meydana gelen meteorolojik olayları türlerine göre sınıflandırır.
Meteorolojik raporları ve dokümanları analiz eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 KİTAP OKUMA Temel Meteorolojik Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 KİTAP OKUMA Havacılıkta meteorolojik kodlar: Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ve standart hava yönetmelikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 KİTAP OKUMA Uçuş için meteoroloji belgeleri, METAR - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 KİTAP OKUMA Uçuş için meteoroloji belgeleri, METAR - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 KİTAP OKUMA Meteorolojik Kartlar – I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 KİTAP OKUMA Meteorolojik Kartlar – II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 KİTAP OKUMA SPECI, TAF Raporları - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 KİTAP OKUMA SPECI, TAF Raporları - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 KİTAP OKUMA Havacılık ile ilgili hava olaylarının izlenmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 KİTAP OKUMA Açık Hava Türbülansı (CAT): tanımı, nedenleri ve yoğunluğu. Uçaklarda CAT tehlikeleri. Görüş mesafesi: Atmosferik belirsizliğin nedenleri. Jet akışları. Havaalanı sahalarının seçimi – I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 KİTAP OKUMA Açık Hava Türbülansı (CAT): tanımı, nedenleri ve yoğunluğu. Uçaklarda CAT tehlikeleri. Görüş mesafesi: Atmosferik belirsizliğin nedenleri. Jet akışları. Havaalanı sahalarının seçimi - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 KİTAP OKUMA Hava taşıtlarının, roketlerin, füze ve mermilerin çalıştırılmasında hava şartları. Terminallerde düşük görüş seviyesi, düşük seviyeli jetler ve rüzgar makasları, Uçaklarda ve Türbülansta buzlanma - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 KİTAP OKUMA Hava taşıtlarının, roketlerin, füze ve mermilerin çalıştırılmasında hava şartları. Terminallerde düşük görüş seviyesi, düşük seviyeli jetler ve rüzgar makasları, Uçaklarda ve Türbülansta buzlanma - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 KİTAP OKUMA General Resivison Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Knox J. A. , Ackerman S. A. (2015), Meteoroloji, (çev. Kadıoğlu M., Çakır S.), Ankara: Nobel Yayınları
Çakıcı, M. (2014). Havada Kalan Sorular. İstanbul: Efil Yayınevi.
Grant, R. (2017). Flight: The Complete History of Aviation. UK: Penguin Random house.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık standartları ve kuralları ile ilgili temel kavramları tanımlar (define). (Bloom 1)
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında ekip çalışmasını organize eder. (organise). (Bloom 6)
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle iş yaşamında kullanır (perform) (Bloom 4)
3
2
Bakım uygulamaları için gerekli olan güncel doküman, modern teknik ve araçları seçer (choose). (Bloom 2)
3
3
Alanı ile ilgili bilgi edinebilmek için, bakım el kitaplarını ve diğer bilgi kaynaklarını iş yaşamında kullanır (use) (Bloom 3)
2
4
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanların güncelliklerini belirler (determine). (Bloom 1)
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (use) Bloom 3
3
2
Konuyu tanımlayan kroki, şema, grafik vb. dokümanları okuyarak yorumlar (interprent). (Bloom 2)
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunlar için çözüm geliştirir. (develop) (Bloom 6)
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler (determine) (Bloom 3)
2
2
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini mesleki gelişimde kullanır (use) (Bloom 3)
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Teknik resim bilgisini etkin bir şekilde iş yaşamında uygulayabilir (apply) (Bloom 3)
3
2
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak belirtir (state) (Bloom 1)
4
3
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzmanlarla tartışır (debate) (Bloom 2)
4
4
Uluslararası seviyede alanı ile ilgili eğitimlere katılır (participate) (Bloom 3)
4
5
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri organize eder. (organize) (Bloom 6)
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Lisans eğitimi boyunca elde ettiği, bilgi ve becerilerini iş yaşamında kullanır (use). (Bloom 3)
3
2
Alanında karşılaştığı sorunları çözer. (solve) (Bloom 3)
2
3
Kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma ve iş güvenliği konularında gerekli davranış kültürünü çalıştığı ekibe uygular (apply) (Bloom 3)
1
4
Emniyet faktörü bilincini kendisine ve ekibine yerleştirir. (locate) Bloom 1)
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0