TR EN

UÇAK GÖSTERGE SİSTEMLERİ VE TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GMY339 UÇAK GÖSTERGE SİSTEMLERİ VE TEKNİKLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN ERGÜVEN VATANDAŞ
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersle öğrencilerin, tipik sistem düzenlemelerini anlaması ve elektronik gösterge sisteminin öğrenmesi hedeflenmiştir.
İçerik: Dersin içeriği; Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi, Modern uçaklarda kullanılan ekranların yaygın tiplerinin çalışma prensibi, Katot Işınlı Tüpler, Işık Yayan Diyotlu Ekranlar ve Sıvı Kristal Ekranlar, Elektrostatik boşalımlara duyarlı komponentlere özel muamelede bulunulması, Risklere ve olası hasara, komponent ve personelin antistatik koruma cihazlarına yönelik farkındalık, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ECAM-Elektronik Merkezi Hava Aracı Monitörü EFIS-Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ACARS-ARINC Komünikasyon ve Adresleme ve Kayıtlama Sistemi EICAS-Motor Gösterge ve Ekip İkaz Sistemi, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: FMS – Flight Management System, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: IRS-Ataletli Seyrüsefer/Referans Sistemi; FBW-elektronik kumandalı uçuş/elektronik uçuş kontrol sistemleri (fly-by-wire); GPS-Küresel Konumlama Sistemi, Tipik Elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye ilişkin genel düzenleme: TCAS-Trafik Uyarı ve Çarpışmayı Önleme Sistemi; Entegre Modüler Aviyonikler; Kabin Sistemleri, Enformasyon Sistemleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kısıtlamaların farkındalığını, uçuşa elverişlilik gereksinimleri ve yazılım programlarında yapılacak onaysız değişikliklerin olası yıkıcı etkilerini tanımlar.
Modern uçaklarda CRT, LED ve LCD ekranların çalışma prensiplerini açıklar.
EFIS üzerinde gösterilen bilgileri ve sistem içeriklerini tanımlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuya yönelik internet araştırması Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. Anlatım, Soru- Cevap
2 Konuya yönelik internet araştırması Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. Anlatım, Soru- Cevap
3 Konuya yönelik internet araştırması Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. Anlatım, Soru- Cevap
4 Konuya yönelik internet araştırması Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. Anlatım, Soru- Cevap
5 Konuya yönelik internet araştırması Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. Anlatım, Soru- Cevap
6 Konuya yönelik internet araştırması Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. Anlatım, Soru- Cevap
7 Konuya yönelik internet araştırması Modern uçaklarda kullanılan ekranların yaygın tiplerinin çalışma prensibi, Katot Işınlı Tüpler, Işık Yayan Diyotlu Ekranlar ve Sıvı Kristal Ekranlar. Anlatım, Soru- Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konuya yönelik internet araştırması Elektrostatik boşalımlara duyarlı komponentlere özel muamelede bulunulması, Risklere ve olası hasara, komponent ve personelin antistatik koruma cihazlarına yönelik farkındalık Anlatım, Soru- Cevap
10 Konuya yönelik internet araştırması Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ECAM-Elektronik Merkezi Hava Aracı Monitörü EFIS-Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi Anlatım, Soru- Cevap
11 Konuya yönelik internet araştırması Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ACARS-ARINC Komünikasyon ve Adresleme ve Kayıtlama Sistemi EICAS-Motor Gösterge ve Ekip İkaz Sistemi Anlatım, Soru- Cevap
12 Konuya yönelik internet araştırması Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: FMS – Flight Management System Anlatım, Soru- Cevap
13 Konuya yönelik internet araştırması Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: IRS-Ataletli Seyrüsefer/Referans Sistemi; FBW-elektronik kumandalı uçuş/elektronik uçuş kontrol sistemleri (fly-by-wire); GPS-Küresel Konumlama Sistemi Anlatım, Soru- Cevap
14 Konuya yönelik internet araştırması Tipik Elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye ilişkin genel düzenleme: TCAS-Trafik Uyarı ve Çarpışmayı Önleme Sistemi; Entegre Modüler Aviyonikler; Kabin Sistemleri, Enformasyon Sistemleri Anlatım, Soru- Cevap
15 - Genel Tekrar -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Megep, Uçuş Göstergeleri ve Aviyonik Sistemler, 2011
Nagabhushana, S. Sudha, L. K. Aircraft Instrumentation and System, 2010

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık standartları ve kuralları ile ilgili temel kavramları tanımlar (define). (Bloom 1)
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında ekip çalışmasını organize eder. (organise). (Bloom 6)
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle iş yaşamında kullanır (perform) (Bloom 4)
5
2
Bakım uygulamaları için gerekli olan güncel doküman, modern teknik ve araçları seçer (choose). (Bloom 2)
4
3
Alanı ile ilgili bilgi edinebilmek için, bakım el kitaplarını ve diğer bilgi kaynaklarını iş yaşamında kullanır (use) (Bloom 3)
3
4
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanların güncelliklerini belirler (determine). (Bloom 1)
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (use) Bloom 3
0
2
Konuyu tanımlayan kroki, şema, grafik vb. dokümanları okuyarak yorumlar (interprent). (Bloom 2)
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunlar için çözüm geliştirir. (develop) (Bloom 6)
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler (determine) (Bloom 3)
4
2
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini mesleki gelişimde kullanır (use) (Bloom 3)
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Teknik resim bilgisini etkin bir şekilde iş yaşamında uygulayabilir (apply) (Bloom 3)
2
2
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak belirtir (state) (Bloom 1)
2
3
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzmanlarla tartışır (debate) (Bloom 2)
4
4
Uluslararası seviyede alanı ile ilgili eğitimlere katılır (participate) (Bloom 3)
2
5
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri organize eder. (organize) (Bloom 6)
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Lisans eğitimi boyunca elde ettiği, bilgi ve becerilerini iş yaşamında kullanır (use). (Bloom 3)
5
2
Alanında karşılaştığı sorunları çözer. (solve) (Bloom 3)
5
3
Kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma ve iş güvenliği konularında gerekli davranış kültürünü çalıştığı ekibe uygular (apply) (Bloom 3)
4
4
Emniyet faktörü bilincini kendisine ve ekibine yerleştirir. (locate) Bloom 1)
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 5 5 25
Okuma 10 3 30
Ödev 1 20 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 20 60
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 15 45
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 232
Genel Toplam 232
Toplam İş Yükü / 25.5 9,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 9,0