TR EN

ARKEOLOJİK KAZI TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RKY436 ARKEOLOJİK KAZI TEKNİKLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN ERGÜVEN VATANDAŞ
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, arkeoloji bilimi ve arkeolojik kazı ile ilgili temel kavramları açıklamak, arkeolojik kazılarda uygulanan teknikleri tanıtmaktır.
İçerik: Bu dersin içeriği; Arkeoloji biliminin kısa tarihçesi, farklı bilim dalları ile olan ilişkisinin irdelenmesi, arkeolojide tarihleme yöntemleri, arkeolojik kazılarda uygulanan tekniklerdir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Arkeolojik kazı tekniklerinin gelişimini arkeolojinin tarihi ile birlikte yorumlar.
Arkeolojik yüzey araştırmalarında höyük, kurgan ve tümülüs gibi kültürel oluşumların tespit eder.
Kazılar sonucunda çıkan malzemeyi tartışır.
Kazılarla ilgili yasaları ve yönetmelikleri açıklar.
Arkeolojik kazı araç ve gereçlerini sınıflandırır.
Arazide arkeolojik kazı yöntemlerini uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin tanıtımı Sözlü anlatım
2 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Arkeoloji nedir? Arkeolojinin ve kazının tanımları ve farklı arkeoloji disiplinleri Sözlü anlatım
3 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Arkeolojide temel metotlar: Tarihlendirme yöntemleri Sözlü anlatım
4 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Arkeolojik Araştırma Yöntemleri:Yüzey Araştırmaları Sözlü anlatım
5 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Arkeolojik Araştırma Yöntemleri: Kazı Türleri ve Yasal Altyapı Sözlü anlatım
6 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Arazi Çalışmaları Sözlü anlatım
7 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Arazi çalışmasında aletler ve kullanımı Sözlü anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Ders tekrarı Sözlü anlatım
10 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Arkeolojik kazılarda kullanılan yeni teknikler Sözlü anlatım
11 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Arazide çizim yöntemleri ve kazı buluntusunun kaydedilmesi Sözlü anlatım
12 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Arazide basit restorasyon ve konservasyon yöntemleri Sözlü anlatım
13 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Sualtı ve Batık arkeolojisi Sözlü anlatım
14 Konu ile ilgili kaynakçanın okunması Kent arkeolojisi ve Kurtarma kazısı nedir? Türkiye’den ve dünyadan örnekler Sözlü anlatım
15 - Ders tekrarı Sözlü anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Özdoğan, M. (2011). 50 Soruda Arkeoloji. İstanbul: Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
Karul, N. (2012). Arkeoatlas. Doğan Kitap: İstanbul.
Sevin, V. (1999). Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Barker, P. (1993). Techniques of Archaeological Excavation. London: Bastford.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
3
2
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
2
3
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
2
2
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
3
3
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
3
4
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
1
2
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
3
2
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında kullanır.
2
3
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir.
3
4
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
2
5
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
2
2
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
2
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
3
2
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
3
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havalimanları ve terminal operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 14 1 14
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 130
Genel Toplam 130
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0