Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMY339 | UÇAK GÖSTERGE SİSTEMLERİ VE TEKNİKLERİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersle öğrencilerin, tipik sistem düzenlemelerini anlaması ve elektronik gösterge sisteminin öğrenmesi hedeflenmiştir. |
İçerik: | Dersin içeriği; Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi, Modern uçaklarda kullanılan ekranların yaygın tiplerinin çalışma prensibi, Katot Işınlı Tüpler, Işık Yayan Diyotlu Ekranlar ve Sıvı Kristal Ekranlar, Elektrostatik boşalımlara duyarlı komponentlere özel muamelede bulunulması, Risklere ve olası hasara, komponent ve personelin antistatik koruma cihazlarına yönelik farkındalık, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ECAM-Elektronik Merkezi Hava Aracı Monitörü EFIS-Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ACARS-ARINC Komünikasyon ve Adresleme ve Kayıtlama Sistemi EICAS-Motor Gösterge ve Ekip İkaz Sistemi, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: FMS – Flight Management System, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: IRS-Ataletli Seyrüsefer/Referans Sistemi; FBW-elektronik kumandalı uçuş/elektronik uçuş kontrol sistemleri (fly-by-wire); GPS-Küresel Konumlama Sistemi, Tipik Elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye ilişkin genel düzenleme: TCAS-Trafik Uyarı ve Çarpışmayı Önleme Sistemi; Entegre Modüler Aviyonikler; Kabin Sistemleri, Enformasyon Sistemleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kısıtlamaların farkındalığını, uçuşa elverişlilik gereksinimleri ve yazılım programlarında yapılacak onaysız değişikliklerin olası yıkıcı etkilerini tanımlar. |
Modern uçaklarda CRT, LED ve LCD ekranların çalışma prensiplerini açıklar. |
EFIS üzerinde gösterilen bilgileri ve sistem içeriklerini tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
2 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
3 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
4 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
5 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
6 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
7 | Konuya yönelik internet araştırması | Modern uçaklarda kullanılan ekranların yaygın tiplerinin çalışma prensibi, Katot Işınlı Tüpler, Işık Yayan Diyotlu Ekranlar ve Sıvı Kristal Ekranlar. | Anlatım, Soru- Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik internet araştırması | Elektrostatik boşalımlara duyarlı komponentlere özel muamelede bulunulması, Risklere ve olası hasara, komponent ve personelin antistatik koruma cihazlarına yönelik farkındalık | Anlatım, Soru- Cevap |
10 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ECAM-Elektronik Merkezi Hava Aracı Monitörü EFIS-Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi | Anlatım, Soru- Cevap |
11 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ACARS-ARINC Komünikasyon ve Adresleme ve Kayıtlama Sistemi EICAS-Motor Gösterge ve Ekip İkaz Sistemi | Anlatım, Soru- Cevap |
12 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: FMS – Flight Management System | Anlatım, Soru- Cevap |
13 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: IRS-Ataletli Seyrüsefer/Referans Sistemi; FBW-elektronik kumandalı uçuş/elektronik uçuş kontrol sistemleri (fly-by-wire); GPS-Küresel Konumlama Sistemi | Anlatım, Soru- Cevap |
14 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik Elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye ilişkin genel düzenleme: TCAS-Trafik Uyarı ve Çarpışmayı Önleme Sistemi; Entegre Modüler Aviyonikler; Kabin Sistemleri, Enformasyon Sistemleri | Anlatım, Soru- Cevap |
15 | - | Genel Tekrar | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Megep, Uçuş Göstergeleri ve Aviyonik Sistemler, 2011 |
Nagabhushana, S. Sudha, L. K. Aircraft Instrumentation and System, 2010 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
|
0 | |||||
2 |
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
|
0 | |||||
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
|
0 | |||||
2 |
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
|
0 | |||||
2 |
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
|
0 | |||||
2 |
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
|
0 | |||||
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze financial data related to his / her field.
|
0 | |||||
2 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 5 | 5 | 25 |
Okuma | 10 | 3 | 30 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 20 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 15 | 45 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 232 |
Genel Toplam | 232 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 9,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 9,0 |