TR EN

CHILD HEALTH AND DISEASES NURSING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HEY342 CHILD HEALTH AND DISEASES NURSING 6 12 8 9

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BAHAR NUR AKDOĞAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Aile merkezli bakım ve bütüncül sağlık bakım felsefesi doğrultusunda; çocuk ,aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi,korunması ve sürdürülmesi,sağlıktan sapma durumlarına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmıştır.
Contents of the Course Unit: Çocuk Hemşireliğinin Tarihçesi, Çocuk Hemşireliği, Çocuk Sağlığının Durumu, Büyüme ve Gelişme, Yenidoğan Hastalıkları, Çocukluk Yaşlarında Beslenme, Beslenmenin Değerlendirilmesi, Beslenme Bozuklukları, Hijyen, Uyku, Oyun, Çocukla İletişim, Hasta Çocuk ve Ailesine Yaklaşım, Çocukluk Yaşlarında Sistemlerle İlgili (Solunum, Kalp ve Dolaşım, Sindirim, Sinir, Kas, İskelet, Genitoüriner, Endokrin, Hematoloji, Onkoloji) Sık Görülen Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı, Çocukluk Yaşlarında Sık Görülen Kazalar, Çocuk İstismarı ve İhmali, Çocuk Hakları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çocukluk yaşlarında sık görülen hastalıkları açıklar.
Çocuk ve aileye ;Birincil,ikincil ve üçüncül koruma düzeyinde kanıta dayalı hemşirelik bakımı uygular.
Çocuk sağlığı ile toplumların geleceği arasında bağlantı kurar.
Sağlıklı, riskli ve hasta olan çocuk ve aileye rehberlik eder.
Çocuk sağlığını değerlendirir.
Çocuk hemşireliğinin rollerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Çocuk Hemşireliği Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Büyüme ve Gelişme Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Büyüme ve Gelişme Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Yenidoğan Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Çocukluk Çağında Beslenme Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Beslenme Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Davranış Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Çocuk ve Ailesi ile İletişim Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Kalp ve Dolaşım Sistemi Hastalıkları-Solunum Sistemi Hastalıkları Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Nörolojik sistem hastalıkları-Üriner sistem hastalıkları Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sıvı-elektrolit bozuklukları-Hematoloji ve Onkoloji Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Genetik ve Metabolizma Hastalıkları Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Çocukluk Çağında Sık Görülen Kazalar Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Çocuk istismarı ve İhmal Anlatım, Tartışma, Klinik Uygulama, Laboratuvar Çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bindler, R.C., Ball, J.W. (2014). Çocuk Hemşireliği Klinik Uygulama Becerileri Kitabı. Çeviri Ed.: Canbulat, N.Ş., Açıkgöz, A., Demirgöz, M.B. Akademik Eğitim Danışmanlık. Ankara: Nobel.
Neyzi, O., Ertuğrul, T. (2010). Pediyatri. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Kavaklı, A., Pek, H., Bahçecik, N. (1995). Çocuk Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul: Alemdar Ofset.
Çavuşoğlu, H. (2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Ankara: Sistem Ofset Basımevi.
Dağoğlu, T., Görak, G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Believes in the philosophy of holistic health care.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
5
2
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 8 112
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 1 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 73 0 227
Total Workload of the Course Unit 227
Workload (h) / 25.5 8,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 9,0