Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ADP104 |
DENTAL RADIOLOGY |
2 |
2 |
2 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMET MURAT ARTUÇ-Öğr.Gör. NURİ YENİEV |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Diş morfolojisi ve numaralandırma sistemine hakim olup diş hekimliği tedavi alanlarını ve kullanılan aletleri kavratmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Radyolojinin tarihçesi ve diş hekimliğinde önemi. Radyasyon fiziği. Diş hekimliğinde radyografi teknikleri. İntra oral radyografi teknikleri, açıortay tekniği, ısırma ve oklüzal radyografi. Ekstraoral radyografi teknikleri, ranfansatör. Alt çene üst çene sinüsler. Temporo mandibular eklem radyografi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Radyasyon fiziğini kavrar. |
Diş hekimliğinde radyografi tekniklerini anlatmak. |
Radyasyonun biyolojik etkilerini anlar. |
İntra oral radyografi teknikleri, açıortay tekniği, ısırma ve oklüzal radyografini anlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Radyolojinin tarihçesi ve diş hekimliğinde önemi. Radyasyon fiziği. |
Anlatım- Soru-cevap |
2 |
- |
Diş hekimliğinde radyografi teknikleri. İntra oral radyografi teknikleri. |
Anlatım- Soru-cevap |
3 |
- |
Açıortay tekniği, Bite-wing ve oklüzal radyografi. |
Anlatım- Soru-cevap |
4 |
- |
Ekstraoral radyografi teknikleri,. Alt çene üst çene sinüs radyografileri. |
Anlatım- Soru-cevap |
5 |
- |
Panoramik radyografi. |
Anlatım- Soru-cevap |
6 |
- |
Panoramik radyografide görülen anatomik noktalar. |
Anlatım- Soru-cevap |
7 |
- |
Radyografilerde görüntü oluşumu ve röntgen banyo solüsyonları |
Anlatım- Soru-cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Röntgen filmlerinin yapısı. Filtrasyon ve radyasyon ölçü birimleri. |
Anlatım- Soru-cevap |
10 |
- |
Radyasyonun biyolojik etkileri ve radyasyondan korunma |
Anlatım- Soru-cevap |
11 |
- |
Radyografilerin okunması. Radyasyondan korunma (I-II) |
Anlatım- Soru-cevap |
12 |
- |
Radyasyon biyolojisi |
Anlatım- Soru-cevap |
13 |
- |
Tomografi ve panoramik radyografiler. Dijital radyografi. Radyografik teşhis. |
Anlatım- Soru-cevap |
14 |
- |
Dişlerin sayı anomalilerinin radyografik görünüşleri |
Anlatım- Soru-cevap |
15 |
- |
Dişlerin şekil ve hacim anomalilerinde radyografik görüntüler. |
Anlatım- Soru-cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Doç. Dr. Ülkem AYDIN (2011) Dişhekimliği Radyolojisi Cep Atlası |
Güncel Ağız Diş Çene Cerrahisi ve Radyoloji Çalışmaları II. (2022). (n.p.): Akademisyen Kitabevi. |
Wuehrmann, A. H., Manson-Hing, L. R. (1981). Dental Radiology. Birleşik Krallık: Mosby. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Oral and Dental Health Program in the field, be able to have a basic level of theoretical knowledge.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Will serve as the intermediate elements in the field of health sciences in the knowledge of medical terminology, to dominate and to gain competence in using.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Is related to the health sciences and technology access to information regarding the ways and means to gain competence in the use.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Along with a team of physicians to work together in creating and acquiring competence.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Priority including physicians, patients, colleagues and be able to communicate effectively with other sectors of society to gain competence.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
With regard to the field of recognition and related tools and equipment in the pursuit of technological advances to gain competence.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
To gain competence in computer skills.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To gain competence in applying the rules of hygiene.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Aid to gain competence in practice.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
With regard to the field of history taking, files, etc. to prepare. To gain competence in handling of patient information.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Adopting and applying ethical principles and professional values to qualify.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To qualify to be able to carry professional liability.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
To follow the profession's information to gain competence in acquiring the habit.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To gain proficiency in performing teamwork.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Design and management practice, helpful staff training, effective working order, occupational diseases prevention methods, environmental protection, job security and to have information about quality management and to act according to these issues.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Career ideas orally or in writing to the relevant individuals and organizations to express and oral and dental health of the national and international agenda irdeleyip possible to evaluate the results.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
29 |
0 |
71 |
|
Total Workload of the Course Unit |
71 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|