TR EN

MEDICAL TERMINOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SMP105 MEDICAL TERMINOLOGY 1 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. NERMİN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Kulağa İlişkin Terimler Eponimler, Sinonimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel)
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar ve kullanır (Bilişsel).
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel).

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı Görsel kaynaklar Araştırma- Tıbbi Terminolojiye Giriş,Dersin Tanıtılması Anlatım,Soru-Cevap
2 Araştırma-Literatür taraması Harf telaffuzları Anlatım,Video,Soru-Cevap
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Kökler (Genel Bilgi) Anlatım,Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
4 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Kökler (Sistem Bilgisi) Anlatım,Soru-Cevap
5 Literatür taraması Ön ekler Anlatım,Soru-Cevap,Video
6 Araştırma-Yazılı görsel kaynaklar Son ekler/Tanısal Terimler Anlatım,Soru-Cevap,Video
7 Araştırma- Yazılı görsel kaynaklar Hareket Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma-Ödev Solunum Sistemi Terimleri/Kan Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Kardiyovasküler Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
11 Yazılı-Görsel kaynaklar Sindirim Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Sinir Sistemi Terimleri ve Psikiyatri Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
13 Literatür taraması- Ödev Üriner Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
14 Araştırma Genital Sistem Terimleri/Endokrin Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
15 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Duyu Organları Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Rıfat MUTUŞ, Funda PEHLEVAN, Tıbbi Terminoloji, Eylül 2019, 1. Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevi
Uzm.Sebahat Ekinci,Doç.Dr.H.Gül Hatipoğlu Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı-9.Baskı Hatiboğlu Yayınları
Von den Driesch, A. A guide to the Measurement of Animal Bones from Archeological Sites.Peabody Museum Bulletin 1. Harvard University. Massachausetts.1976
Prof. Dr. İsmet Dökmeci, Dr. Handan Dökmeci, Tıp Terimleri Sözlüğü, 2012, 2. baskı, Hipokrat Kitabevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In accordance with the needs of Preoperative, intraoperative and postoperative, patients can be prepared and are applied necessary anesthesia and resuscitation practices.
1
2
Basic knowledge that is gained via lecture notes, application tools and supported with visual help students to analyze and use this knowledge throughout their professional lives.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can make the preparation of the Anesthesia machine and other auxiliary equipment and can control and provide patient's airway.
0
2
Can make the necessary applications in situations requiring first aid.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being aware of this profession as a teamwork, they can analyze data related to the patient or the case and produces results
0
2
In an emergency situation, they become calm, quick, fast and can make the right decision.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Having sufficient skills in practice, they remain calm and unperturbed.
1
2
They can make all the applications about Anesthesia according to the technique
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have the basic and applied health knowledge about Anesthesia.
1
2
Can update their Anesthesia-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
0
3
Have knowledge about ethical standards.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals,
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Be able to work in Anesthesiology department in Health institutions, organizations, Reanimation and Pain rooms and help patients' preparation prior to surgery, anesthesia and reanimation implementation
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 1 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 50
Total Workload of the Course Unit 50
Workload (h) / 25.5 2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0