TR EN

BORÇLAR HUKUKU PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ATP104 BORÇLAR HUKUKU 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SİNAN KARANFİL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Türk Borçlar Hukukunun temel kavramlarını, borç ilişkilerini ve borcun kaynaklarını (hukukî işlemler, haksız fiiller ve sebepsiz zenginleşme) anlatmaktır.
Contents of the Course Unit: Borçlar Hukukunun Konusu ve Temel Kavramlar, Sözleşmeler, Borcun Kaynakları, Sözleşmenin Kurulması, Sözleşmenin Geçerlilik Şartları, Sözleşmenin Hükümsüzlüğü, Sözleşmede Değişiklik Yapılması, İfa, İfa Çeşitleri, Temsil, Temsil Türleri, Alacaklının ve Borçlunun Temerrüdü, Haksız Fiiller, Haksız Fiilin Koşulları, Hukuka Uygunluk Nedenleri, Zarar Kavramı ve Türleri, Nedensellik Bağı ve Kusur, Sebepsiz Zenginleşme, Borcu Sona Erdiren Durumlar konularını içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Borç ilişkisine dair temel kavramları tanımlar.
Sözleşmelerin kuruluş aşamalarını ve bu sözleşmenin taraflara getirdiği yükümlülükleri analiz eder.
Sözleşmelere hâkim olan prensipleri, sözleşmelerin kuruluşunu kavrar ve sözleşme tiplerini ayırt eder.
Borçların sona erme nedenlerini, temerrütün sonuçlarını somut bir olayda değerlendirir.
Haksız fiil ve sebepsiz zenginleşmenin şartlarını göz önünde bulundurarak somut olaylarda temel çözümlere ulaşır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Dersin tanıtımı, Borçlar Hukukunun Konusu ve Temel Kavramlar Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
2 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Sözleşmeler, Borcun Kaynakları Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
3 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Sözleşmenin Kurulması Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
4 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Sözleşmenin Geçerlilik Şartları Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
5 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Sözleşmenin Hükümsüzlüğü, Sözleşmede Değişiklik Yapılması Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
6 Kaynak taraması, internet araştırmaları. İfa, İfa Çeşitleri Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
7 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Temsil, Temsil Türleri Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Alacaklının ve Borçlunun Temerrüdü Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
10 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Haksız Fiiller Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
11 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Haksız Fiilin Koşulları, Hukuka Uygunluk Nedenleri Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
12 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Zarar Kavramı ve Türleri Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
13 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Nedensellik Bağı ve Kusur Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
14 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Sebepsiz Zenginleşme Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
15 Kaynak taraması, internet araştırmaları. Borcu Sona Erdiren Durumlar Anlatım, tartışma ve soru-cevap.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

KAYIHAN Ş. (2018). Borçlar Hukuku Genel Hükümler.İstanbul:Seçkin Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at law.
3
2
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to think in analytical way.
5
2
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
2
2
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
2
2
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
1
3
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
2
2
To acquire the awareness of life-long learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
3
2
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
5
2
The ability to institute proceedings.
4
3
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 7 2 14
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 4 40
Ödev 10 4 40
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 57 0 180
Total Workload of the Course Unit 180
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0