Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
AHP106 | OPERATING ROOM APPLICATIONS | 2 | 6 | 4 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ameliyathane ortamı, cerrahi müdahaleler, ameliyata hasta ve ortam hazırlığı, enfeksiyon kontrolü uygulamalarını tanımaktır. |
Contents of the Course Unit: | Hastanın monitorizasyonu, Hastanın ameliyata hazırlanması, Ameliyat öncesi ameliyathanede hazırlık, Ameliyat ekibinin ameliyata hazırlanması, Enstrumantasyon, Hastaya pozisyon verme, Hastanın cilt temizliği ve boyanması, Ameliyatta sıvı balansı ve dökümantasyonu, Ameliyatta alet, iğne ve dikiş, tekstil malzeme vb. sayımı ve dökümantasyonu, Ameliyat bitiminde hastanın temizliği ve yara kapatılması, Ameliyat bitiminde ameliyathanenin temizlik ve dezenfeksiyonu. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Her bir öğrenci ameliyathane kurallarını uygulayabilir. |
Ameliyathaneyi cerrahi işlem öncesi, işlemler arası ve işlemden sonra hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olur. |
Cerrahi girişim için gereken temel malzemeleri ve cerrahi setleri hazırlayabilir. |
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilir. |
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilecek, depolama ve saklanma ilkelerini bilir. |
Cerrahi asepsi kurallarını bilecek ve uygulayabilir. |
Mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yolu ile aktarabilmelidir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Cerrahi araştırılacak, kitapta ilgili kısımlar okunacak | Cerrahi nedir? Çeşitleri, Tarihsel Gelişimi | teorik konu anlatımı |
2 | kitapta ilgili kısımlar okunacak | Ameliyathanede İletişim, Stres, Motivasyon | teorik konu anlatımı, örnek vakalar, tartışma |
3 | kitapta ilgili kısımlar okunacak | Ameliyat dönemleri ve hazırlıkları | teorik konu anlatımı |
4 | kitapta ilgili kısımlar okunacak | Tıbbi Atık Yönetimi | teorik konu anlatımı |
5 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Cerrahi el yıkama teknikleri | uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
6 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Steril eldiven ve ameliyat önlüğü giyme | uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
7 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Hastaya Pozisyon Verme | uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Foley Katater Uygulaması | uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
10 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Ameliyat masa hazırlığı, tıbbi aletler ve bakımı | teorik ve uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
11 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Tıbbi Cihazların Paketlenmesi, Paketlemenin Önemi, Paketlerin Açılması, Steril Paketlerin Raf Ömrü | teorik ve uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
12 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Suturlar ve Sutur atma Teknikleri | teorik ve uygulamalı anlatım, öğrenci uygulaması |
13 | kitapta ilgili kısımlar okunacak, videolar izlenecek | Hastadan Alınan Patoloji Örneklerinde İzlenmesi Gereken Süreç | teorik konu anlatıma, tartışma |
14 | kitapta ilgili kısımlar okunacak | Ameliyathanelerde Flash Sterilizasyonun Kullanımı | teorik konu anlatımı, tartışma |
15 | kitapta ilgili kısımlar okunacak | Laparoskopik ve Robotik Cerrahi | teorik konu anlatımı, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ders notu |
Ameliyathane Hizmetleri Tekniker ve Hemşire El Kitabı, Coşkun İkizler, Tevfik Kaplan, Mehmet Lüleci, Pelikan Yayıncılık |
Cerrahi Hemşireliği ve Ameliyathane Hizmetleri Teknikerliği, Mert Ümit Aslan, Hipokrat Kitabevi |
Yanardağ C.H., Olgun Ş. (2023). Ameliyathane Teknikerliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
|
5 | |||||
2 |
Area terminology to use it effectively
|
5 | |||||
3 |
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
|
5 | |||||
4 |
Issues related to the field of information and communication technologies to use, professional information in written, verbal / non-verbal communication to transfer through
|
5 | |||||
5 |
Social, scientific, cultural and professional ethical values to express
|
5 | |||||
6 |
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
|
5 | |||||
7 |
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
|
1 | |||||
8 |
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
|
4 | |||||
9 |
Areas related knowledge, skills and competences for lifelong learning to develop personal and professional self-awareness, update
|
5 | |||||
10 |
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
|
5 | |||||
11 |
Ability to work with other health disciplines
|
5 | |||||
12 |
To prepare the operating room for surgical procedures
|
5 | |||||
13 |
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
|
5 | |||||
14 |
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
|
5 | |||||
15 |
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
|
5 | |||||
2 |
Surgeons and other medical staff uses the same language.
|
5 | |||||
3 |
Patient rights are fully commented.
|
4 | |||||
4 |
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
|
4 | |||||
5 |
Patients will keep secret all information.
|
5 | |||||
6 |
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
|
5 | |||||
7 |
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
|
5 | |||||
8 |
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
|
5 | |||||
9 |
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
|
5 | |||||
10 |
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
|
5 | |||||
11 |
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
|
5 | |||||
12 |
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
|
5 | |||||
13 |
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
|
5 | |||||
14 |
Uses surgical instruments and suture throw.
|
2 | |||||
15 |
Makes the lubrication of surgical instruments.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Keeps a high level of motivation.
|
5 | |||||
2 |
Offers creative ideas.
|
5 | |||||
3 |
Listens patiently to find out.
|
5 | |||||
4 |
Information defend with confidence.
|
5 | |||||
5 |
Better understand and organize information.
|
0 | |||||
6 |
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
|
5 | |||||
7 |
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reduce emotional stress.
|
4 | |||||
2 |
Concentration improvement.
|
4 | |||||
3 |
Reduces the error rate.
|
4 | |||||
4 |
Less energy and effort provides better performance.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate and can control himself well.
|
5 | |||||
2 |
Can cope effectively with differences.
|
5 | |||||
3 |
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify learning needs and directs the learning.
|
5 | |||||
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
5 | |||||
3 |
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate effectively.
|
5 | |||||
2 |
Learn about professional issues of the era and the information is available.
|
5 | |||||
3 |
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
|
5 | |||||
4 |
Uses Initiative.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
|
5 | |||||
2 |
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
|
5 | |||||
3 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
|
5 | |||||
4 |
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
|
5 | |||||
5 |
Act in accordance with the quality management process and solids.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 208 |
Total Workload of the Course Unit | 208 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |