Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTS210 | COMMUNICATION THEORIES | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYSUN KAYA DENİZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrencilerin, iletişim kuramları bilgisine sahip olmasının ötesinde, gerçek yaşam olaylarını iletişim kuramları bağlamında analiz edebilmelerini sağlamak ve mesaj düzenlemede öğrendiği ilkeleri uygulayabilme becerisine sahip olmalarını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste, kuramın ne olduğu ve ne işe yaradığı, bilim kuram ilişkisi, klasik iletişim kuramları,Kitle iletişiminin etkileri, planlı iletişim, enformasyon toplumu,uluslararası iletişim ve küresel kuramlar konuları ele alınır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilim, kuram, araştırma arasındaki ilişkiyi analiz etme becerisine sahip olma. |
Gerçek yaşamdaki her türlü gelişme ve değişmenin kuramsal temeli olduğu bilincine sahip olma, |
Kuramın bilimin gelişmesinin temeli olduğunun farkındalığına sahip olma |
Klasik ve eleştirel kuramlar hakkında bilgi sahibi olma. |
içerik üretiminde öğrendiği kuramları uygulama becerisine ve yetkinliğine sahip olma. |
Üretilen mesajın izleyici üzerindeki etkisini kuramsal temelde analiz edebilme yetkinliğine sahip olma. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İletişim Kuramları (kuramın ne olduğu, nasıl geliştirildiği ve ne işe yaradığı (temel matematiksel modeller) | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Temel iletişim modelleri ya da kuramları( Lasswell, Shannon,Osgood,Schramm, Dance). | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kişisel etki, yayılma ve bireyler üzerinde kitle iletişiminin kısa dönem etkileri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kitle iletişiminin kültür ve topluma etkileri (gündem koyma, bağımlılık, sessizlik sarmalı, enformasyon gedikleri) | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İzleyiciyi Merkez alan modeller ya da kuramlar | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Eşik bekçiliği ve haber üretim süreci modelleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Planlı iletişim | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yeni Kitle iletişim araçları ve enformasyon toplumu | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Uluslararası iletişim ve yeni yaklaşımlar | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Değişim Kuramı | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Çatışma ve değişim kuramları | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medya sistemleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Genel değerlendirme | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları |
1. Denis McQuail ve Sven Windahl (2005), İletişim Modelleri, Çeviren: Konca Yumlu, 2. Baskı, İmge Yayınevi, Ankara |
Morva, O. (2013). Chicago Okulu: Pragmatik Sosyal Teoride İletişimin Keşfi. İstanbul: Doruk Yayınları |
3. Severn, Werner J. , James W. Tankard, Wr.(1994), İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, Çev: Ali Atıf Bir, Serdar Sever, Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir. |
2. Don Stacks, Mark Hickson, III ve Sidney R. Hill, Jr. (1991), Introduction to Communication Theory, Harcourt Brace Jovanovich, Inc. Saunders College Publishers, USA. |
Chomsky, N ve Herman E. S. (2006). Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. İstanbul: Aram Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
5 | |||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
2 | |||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
2 | |||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
4 | |||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
3 | |||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
0 | |||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |