TR EN

INTERNATIONAL ECONOMIC ORGANIZATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DTP203 INTERNATIONAL ECONOMIC ORGANIZATIONS 3 2 2 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BURCU DEMİR
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GONCA YILMAZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile dış ticaret bölümü öğrencilerinin, küresel iktisadi sistemde uluslararası ekonomik kuruluşların neler olduğunu ve bu örgütlerin nasıl çalıştığını anlamasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği, uluslararası ekonomik kuruluşların kökenini, yapısını, ve işleyişini içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Küresel sistemde yer alan uluslararası kuruluşları örneklerle gösterir. (illustrate) (3)
Bölgesel ekonomik bütünleşmeleri kuruluş amaçları, işlevlerine göre tanımlar. (describe) (2)
Dünya Bankası, Dünya Ticaret Örgütü, Uluslararası Para Fonu ile ilgili bilgileri bölgesel çerçevede analiz eder. (analyze) (4)
Uluslararası sistemde tanınan ekonomik örgütlenme biçimlerini tarihsel perspektifleri ile açıklar. (explain) (2)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Taraması Küresel Ekonomide Uluslararası Kuruluşlar Anlatım, Tartışma
2 Literatür Taraması Birleşmiş Milletler Sistemi Anlatım, Tartışma
3 Literatür Taraması Uluslararası Para Fonu Anlatım, Tartışma
4 Literatür Taraması Dünya Bankası Grubu Anlatım, Tartışma
5 Literatür Taraması Dünya Ticaret Örgütü Anlatım, Tartışma
6 Literatür Taraması Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü ve Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansı Anlatım, Tartışma
7 Literatür Taraması Bölgesel Ekonomik Bütünleşmeler Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması Uluslararası Ödemeler Bankası ve Bölgesel Kalkınma Bankaları Anlatım, Tartışma
10 Literatür Taraması - Anlatım, Tartışma
11 Literatür Taraması İktisadi Entegrasyonun Etkileri Anlatım, Tartışma
12 Literatür Taraması Amerika Kıtasındaki Entegrasyonlar Anlatım, Tartışma
13 Literatür Taraması Avrupa Kıtasındaki Entegrasyonlar Anlatım, Tartışma
14 Literatür Taraması Diğer Kıtalardaki Entegrasyonlar Anlatım, Tartışma
15 Kitap Okuma GENEL TEKRAR Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

YARDIMCI, P. (2014). Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
KARLUK, S. R. (2014). Küreselleşen Dünyada Uluslararası Kuruluşlar. İstanbul: Beta Yayınları.
DAM, M. M. (2016). Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar. İstanbul: Alter Yayıncılık.
ENGİN ÖZTÜRK, M. B. (2016). Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar ve Kuruluşlar. Bursa: Ekin Basım Yayın.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
4
2
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
3
2
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
2
2
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
2
3
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
2
2
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
2
3
To gain an awareness of lifelong learning.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
2
2
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
2
3
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
2
4
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​have.
2
2
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 2 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 4 56
Ödev 5 2 10
Proje Hazırlama 3 1 3
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 173
Total Workload of the Course Unit 173
Workload (h) / 25.5 6,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0