TR EN

FINANCIAL ACCOUNTING II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BUS104 FINANCIAL ACCOUNTING II 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DINI VERDENIA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ders öğrencilerinin tekdüzen muhasebe sisteminin hesap karakterlerini ve işleyişini analiz edebilmesi için gerekli kavramsal ve matematiksel yeteneklerinin gelişmesini sağlar.
Contents of the Course Unit: Muhasebeye ilişkin temel bilgiler, işletmelerde muhasebenin önemi, muhasebe ile ilgili taraflar, temel bilanço eşitliği, gelir tablosu kalemleri ve tek düzen muhasebe sistemi çerçevesinde temel muhasebe uygulamaları ele alınacaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Alacak kalemlerini belirleyebilir ve maddi olan ve olmayan varlıkları sınıflandırır (Classify, Bloom's 4)
Kısa ve uzun dönemli borçları inceler (Review, Bloom's 2)
Şirket Gelir Tablosunu düzenler (Apply, Bloom's 3)
Maddi olan ve olmayan varlıkları sınıflandırır (Classify, Bloom's 4)
Amortisman hesaplar (Calculate, Bloom's 4)
Temettülerin ve hisse senedi bölünmelerinin kayıt altına alır (Apply, Bloom's 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Genel Tekrar ( Birinci Dönem konularının üzerinden geçerek genel bir tekrar yapılmaktadır) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Genel Tekrar Devam ve Genel Muhasebe II konularına giriş. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Maddi ve Maddi olmayan duran varlıklar, Özel tükenmeye tabi varlıklar, Edinimler nasıldır? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Maddi Duran Varlıların elden çıkartılması; Amortisman nasıl ayrılır? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Kısa Vadeli Borçlar ve Uzun Vadeli borçlar nelerdir? Koşullu borçlar nelerdir? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Paranın zaman değeri nedir? Etkin faiz yöntemi nedir? Bunlarla ilgili işlemler nasıl muhasebeleştirilir? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Tahvil/Bono nedir? Nasıl fiyatlanırlar? Tahvil ve bonolar nasıl muhasebeleştirilir? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Anonim Şirket nedir? Anonim Şirketlere genel bir bakış. Hisse Senedi basımı ve bu işlemlerin muhasebeleştirlmesi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Dağıtılmamış kar nedir? Finansal tablolarda nasıl yer alır? Kar payı dağıtımının muhasebeleştirilmesi nasıl olur? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Hisse senedi olarak dağıtılan kar paylarının muhasebeleştirilmesi. Hazine bonolarının muhasebeleştirilmesi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Anonim şirketler için gelir tablosu hazırlanması; Dağıtılmamış kar tablosu hazırlanması; Kapsamlı gelir nedir? Kapsamlı gelir tablosu nasıl hazırlanır? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Nakit Akış Tablosu; önemi nedir? İşletme faaliyetleri, yatırım faaliyetleri ve finansman faaliyetleri arasında nasıl ayırım yapılmaktadır? Dolaylı ve Doğrudan Yöntem nedir? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Dolaylı yönteme göre nasıl nakit akış tablosu hazırlanır? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Derste çözülen örneklerin gözden geçirilmesi Doğrudan yönteme göre nasıl nakit akış tablosu hazırlanır? Soru çözümlerinin uygulanması ve açıklanması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Deegan, C. (2013). Financial accounting theory. McGraw-Hill Education Australia.
Henderson, S., Peirson, G., Herbohn, K., & Howieson, B. (2015). Issues in financial accounting. Pearson Higher Education AU.
Auderis, H.,& Annand, D. (2014). Introduction to Financial Accounting, Valley Educational Services, Canada
BAYAZITLI, E., Celik, O., Gurdal, K., (2017), Genel Muhasebe, Siyasal Bookstore; Ankara
Sevilengül, O. (2011), Genel Muhasebe, Gazi Kitabevi, 16. Baskı, Ankara

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
5
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
2
2
Solve individual and organizational problems in business life.
2
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
1
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
1
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
1
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 3 30
Ödev 8 2 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 64 0 180
Total Workload of the Course Unit 180
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0