TR EN

INTRODUCTION TO BUSINESS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GIS101 INTRODUCTION TO BUSINESS 2 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BURCU DEMİR
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYLİN ATASOY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin genel işletmeye yönelik kavram ve tekniklere hakim olmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İşletme ile ilgili temel kavramlar, işletmenin amaçları, işlevleri ve sorumlulukları, işletmelerin sınıflandırılması, işletmelerin çevresi, işletmelerde büyüme ve rekabet türleri, işletmelerde kuruluş aşamaları, uluslararası örgüt yönetim fonksiyonu, üretim fonksiyonu, insan kaynakları fonksiyonu, halkla ilişkiler fonksiyonu, araştırma geliştirme fonksiyonu, muhasebe-finans fonksiyonu konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İşletme ve işletme ile ilişkili kavramları tanımlar.
Tüm dünyayı faaliyet alanı olarak ele almak zorunda olan örgütlerin, yeni ekonomi çerçevesinde, uyguladığı yönetimi ve uluslararası firma teorisini bilir.
Bir örgütün güçlü ve gelişmesi gereken yönlerini bulup farklı bakış açıları ile geliştirilebilecek stratejileri açıklar.
İşletme fonksiyonlarının rollerini ve sorumluluklarını açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İşletme Kavramı Anlatım, soru cevap, tartışma
2 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İşletmelerin Özellikleri ve İşletmelerin Kuruluş Aşamaları Anlatım, soru cevap, tartışma
3 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İşletmelerin Büyümesi Anlatım, soru cevap, tartışma
4 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İş Ahlakı ve Toplumsal Sorumluluk Anlatım, soru cevap, tartışma
5 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Yönetim Kavramı ve Yönetim İşlevleri Anlatım, soru cevap, tartışma
6 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İnsan Kaynakları Yönetimi ve İnsan Kaynakları Yönetimi İşlevleri Anlatım, soru cevap, tartışma
7 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Pazarlama İlkeleri Anlatım, soru cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Ürün ve Fiyatlama Anlatım, soru cevap, tartışma
10 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Pazarlama Kanalları ve Tutundurma Anlatım, soru cevap, tartışma
11 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Üretim Sistemleri ve Yönetimi Anlatım, soru cevap, tartışma
12 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Üretim Sistemlerinin Tasarımı, Kuruluşu ve İşleyişi Anlatım, soru cevap, tartışma
13 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma İşletme Bilgi Sistemi Anlatım, soru cevap, tartışma
14 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Muhasebe ve Finansal Yönetim Anlatım, soru cevap, tartışma
15 Konu ile ilgili kaynak araştırması yapma Finansal Sistem ve Kurumlar, Çok Uluslu İşletmeler Anlatım, soru cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gümüş, İ. (2017). Genel İşletme, İstanbul:  İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
Mucuk, İ. (2015). Temel İşletme Bilgileri, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
4
2
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
4
2
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
5
2
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
5
3
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
5
2
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
5
3
To gain an awareness of lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
5
2
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
4
3
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
5
4
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​have.
4
2
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 6 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0