TR EN

FREE ZONES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DTP117 FREE ZONES 1 2 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BURCU DEMİR
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BURCU DEMİR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile serbest bölgelerin iştirak alanları ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olmak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, serbest bölge tanımı, dünyadaki serbest bölge uygulama örnekleri, serbest bölgelerin Türkiye’deki gelişimi ve özellikleri, ülke ekonomisine faydaları ve sakıncaları, girişimcilere faydaları, serbest bölge işletmeciliği, örnek serbest bölge uygulaması ziyareti, serbest bölge çeşitleri, serbest bölgelerde dış ticaret uygulamaları, serbest bölgelerde çalışma esası, serbest bölgelerde personel yönetimi, Avrupa Birliği serbest bölgeleri, Avrupa Birliği Serbest Bölgeleri ile Türkiye'deki serbest bölgelerin karşılaştırılması konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Serbest Bölge uygulamalarını açıklar. (explain) (2)
Serbest Bölgeleri, çeşitlerine göre analiz eder. (analyze) (4)
Serbest bölgede bulunan kurumları ve bu kurumların misyonunu bilir. (2)
Serbest bölgelerin işleyişinin mevzuata uygun olup olmadığını tanımlar. (describe) (2)
Serbest bölgede yapılacak işlemler için ilgili mevzuatı kullanır. (use) (3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma, Araştırma Serbest Bölge Tanımı Anlatım, Soru Cevap
2 Kitap Okuma, Araştırma Serbest Bölge Özellikleri ve Ülke Ekonomilerine Faydaları Anlatım, Soru Cevap
3 Kitap Okuma, Araştırma Serbest Bölgelerin Türkiye’deki Gelişimi ve Özellikleri Anlatım, Soru Cevap
4 Kitap Okuma, Araştırma Ülke Ekonomisine Faydaları ve Sakıncaları, Girişimcilere Faydaları Anlatım, Soru Cevap
5 Kitap Okuma, Araştırma Serbest Bölge İşletmeciliği Anlatım, Soru Cevap
6 Araştırma Örnek Serbest Bölge Uygulaması Ziyareti Anlatım, Soru Cevap
7 Kitap Okuma, Araştırma Serbest Bölge Çeşitleri Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma, Araştırma Serbest Bölge Mevzuatı Anlatım, Soru Cevap
10 Kitap Okuma, Araştırma Serbest Bölgelerde Dış Ticaret Uygulamaları Anlatım, Soru Cevap
11 Kitap Okuma, Araştırma Serbest Bölgelerde Çalışma Esası Anlatım, Soru Cevap
12 Kitap Okuma, Araştırma Serbest Bölgelerde Personel Yönetimi Anlatım, Soru Cevap
13 Kitap Okuma, Araştırma Avrupa Birliği Serbest Bölgeleri Anlatım, Soru Cevap
14 Kitap Okuma, Araştırma Avrupa Birliği Serbest Bölgeleri İle Türkiye'deki Serbest Bölgelerin Karşılaştırılması Anlatım, Soru Cevap
15 Kitap Okuma, Araştırma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dölek, A.(2013). serbest bölgeler. 1.Baskı, İstanbul:Umut Kitap.
Özdoğan, B.(2006). serbest bölgeler. 1.Baskı, İstanbul: Sayısal Kitapevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
4
2
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
3
2
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
3
2
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
2
3
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
2
2
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
2
3
To gain an awareness of lifelong learning.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
3
2
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
3
3
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
2
4
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​have.
2
2
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 12 4 48
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 6 18
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 2 2
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0