TR EN

PRINCIPLES OF ATATURK AND HISTORY OF TURKISH REVOLUTION I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ATA201 PRINCIPLES OF ATATURK AND HISTORY OF TURKISH REVOLUTION I 3 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Atatürk'ün, Türk milletini çağdaş uygarlık düzeyine çıkarma hedefi doğrultusunda gerçekleştirdiği devrimler ile bağımsızlığın kazanıldığı Milli Mücadele'nin anlam ve öneminin kavranmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Temel kavram bilgisi çerçevesinde Osmanlı Devleti ve çöküşü, Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemleri, Osmanlı Devleti'nin son dönemindeki fikir hareketleri, Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı, Mondros Mütarekesi ve işgaller, Milli Mücadele Hareketi'nin doğuşu ve Milli Teşkilatlar, Mustafa Kemal Paşa'nın Samsun'a çıkışı ve Anadolu'daki durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mîsak-ı Milli'nin İlanı, Büyük Millet Meclisi'nin açılması, Kurtuluş Savaşı, Mudanya Mütarekesi, Lozan Barış Antlaşması.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türk İnkılabına yol açan tarihsel ve düşünsel süreçleri birbiriyle ilişkilendirir.
Türk İnkılabına yön vermiş hadiseleri ve kişilerin yaptıklarını tanımlar.
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş sürecinde belirgin olmuş faktörleri listeler.
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda önemli sayılan kişi, olay, tarihleri hatırlayıp aktarır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Litaratür Tarama İnkılâp Tarihine Giriş, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Amacı, Temel Kavramlar, Türk İnkılâbının Özellikleri Anlatım, Tartışma
2 Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 1-4; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 1-2 Türk İnkılâbı’nı Hazırlayan Sebepler(Osmanlı Devleti’nin Yıkılışı Dış Sebepler(XVII. ve XIX. Yüzyıl)) Anlatım, Tartışma
3 Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 1-4; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 1-2 Türk İnkılâbı’nı Hazırlayan Sebepler(Osmanlı Devleti’nin Yıkılışı İç Sebepler (XVII ve XIX. Yüzyıl)) Anlatım, Tartışma
4 Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 1-4; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 1-2 XVIII. - XIX. Yüzyıl’da Osmanlı Devleti’nde Yenilik Hareketleri (III. Selim II. Mahmut Islahatları) Tanzimat - Islahat Fermanları, I. Meşrutiyet – Kanuni Esasi, Seminer Anlatım, Tartışma
5 Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Bölüm 1 Osmanlı Devletini Kurtarmaya Yönelik Fikir Akımları, XX. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti’nin Durumu, II. Meşrutiyet, Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları Anlatım, Tartışma
6 Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi, Bölüm 3-4 I.Dünya Savaşı Anlatım, Tartışma
7 Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Bölüm 1 Mondros Ateşkes Antlaşması ve Önemi, Mondros Ateşkes Antlaşması sonrası Kurulan Cemiyetler, İzmir’in İşgali Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi, Bölüm 3-4 Kongreler Dönemi(M. Kemal'in İstanbul’daki Faaliyetleri Mustafa Kemal'in Samsun'a Çıkışı, Genelgeler – Kongreler) Anlatım, Tartışma
10 Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 5; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 1-2 Amasya Görüşmesi, Son Osmanlı Mebusan Meclisi, Misakı Milli, İstanbul’un İşgali Anlatım, Tartışma
11 Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 5; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 3; Zürcher, Bölüm 2 TBMM’nin Açılması, TBMM'ye Karşı Tepkiler, Sevr Antlaşması, Seminer Anlatım, Tartışma
12 Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 5; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 4-5; Zürcher, Bölüm 2 Kurtuluş Savaşı Dönemi ve Cepheler(Doğu Cephesi, Güney Cephesi) Anlatım, Tartışma
13 Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 5; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 5; Zürcher, Bölüm 2 Kurtuluş Savaşı Dönemi ve Cepheler(I. İnönü Savaşı ve Sonuçları, II. İnönü Savaşı, Kütahya-Eskişehir Savaşları) Anlatım, Tartışma
14 Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 7; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 6; Zürcher, Bölüm 2 Kurtuluş Savaşı Dönemi ve Cepheler(Sakarya Meydan Savaşı. Ankara İtilafnamesi, Büyük Taarruz) Anlatım, Tartışma
15 Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 8; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 7; Zürcher, Bölüm 2 Kurtuluş Savaşı Dönemi ve Cepheler(Sakarya Meydan Savaşı. Ankara İtilafnamesi, Büyük Taarruz) Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Barut, M. (2008). Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri. İstanbul: DER Yayınları.
Zürcher, E. J. (2004). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Eroğlu, H. (1982). Türk İnkılap Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
4
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
0
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
0
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
0
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
0
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
0
3
Students act ethically impartial in their research studies.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 1 1 1
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 51
Total Workload of the Course Unit 51
Workload (h) / 25.5 2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0