TR EN

CRISIS COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT215 CRISIS COMMUNICATION 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; risk ve krizin tanımlanması, risk ve kriz durumlarıyla nasıl başa çıkılacağını anlatmak, kriz iletişimi adımlarının özetlenmesi ve geçmiş kriz iletişimi uygulamalarının analiz edilmesidir.
Contents of the Course Unit: Ders; kriz kavramının tanımlanması, kriz türleri, krize yönelik yaklaşımlar, krizin temel özellikleri, krizin nedenleri, kriz süreci, kriz yönetimi ve kriz iletişimi gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kriz iletişiminin en az 3 özelliğini anlatma
Sosyal medya kaynaklı krizlerin sebeplerini sosyal medya kanallarını takip ederek bulma
Risklerin oluşma nedenlerini sınıflandırma
Geçmişe yönelik olayları inceleyerek kriz iletişimi programlarındaki eksiklikleri örnekleme
Bir kriz durumunda hangi paydaşa nasıl ulaşılacağı ve iletişim kanallarını stratejik olarak organize etme
Risk teorilerini karşılaştırma ve analiz etme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması STRATEJİK YÖNETİM Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Literatür taraması STRATEJİK HALKLA İLİŞKİLER Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Literatür taraması STRATEJİK HALKLA İLİŞKİLERİN İŞLEVLERİ Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Literatür taraması STRATEJİK HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARI Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Literatür taraması STRATEJİK HALKLA İLİŞKİLERİN FARKLI DÜZEYLERİ Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Literatür taraması KRİZ VE KRİZ TÜRLERİ Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Literatür taraması GENEL TEKRAR Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması KRİZİN NEDENLERİ Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Literatür taraması KRİZ İLETİŞİMİ Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Literatür taraması KRİZ İLETİŞİMİNDE LİDERLİK VE ÖRNEKLER Anlatım Soru-cevap yöntemi
12 Literatür taraması KRİZ SONRASI FAALİYETLER VE ÖRNEKLER Anlatım Soru-cevap yöntemi
13 Literatür taraması ONLINE İTİBAR YÖNETİMİ VE ÖRNEKLER Anlatım Soru-cevap yöntemi
14 Literatür taraması ÖRNEK OLAYLAR Anlatım Soru-cevap yöntemi
15 Literatür taraması GENEL TEKRAR Anlatım, Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ilıcak Aydınalp, Ş. G. (2020). "Farklı Yönleri İle Kriz ve İletişimi". Ankara: Nobel Yayınevi.
Luecke, R. (2008).Kriz Yönetimi. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Pira, A. ve Sohodol, Ç. (2012).Kriz Yönetimi. İstanbul: İletişim Yayınevi.
Bağcan, S. (2016). "Intercultural Communication and Crisis Management Ikea Case Study" . Global Media Journal Turkish Edition.Cilt : 7 ISSN : 1309-7601 .Sayfa : 169 - 187.
Bağcan, S. (2021). "Ekonomi̇ Poli̇ti̇k ve Strateji̇k Yöneti̇m Çerçevesi̇nde Strateji̇k Halkla İli̇şki̇ler: Coca Cola - Afri̇ka’ya İnanmak İçi̇n Bi̇r Mi̇lyar Neden Kampanyasi Anali̇zi". İşletme ve İktisadî Bilimler Araştırmaları. Ed. Yüksel Akay Unvan. Lyon: Livre De Lyon. s.130-171.
Narbay,M., Kriz İletişimi (2006), Ankara: Nobel Yayınları
Doğu Öztürk, İlknur (2017). STRATEJİK HALKLA İLİŞKİLER KAPSAMINDA KRİZ YÖNETİMİ: TÜRKİYE’DE KRİZLERİN ALGILANMASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı. Doktora tezi
Gökdemir, Z. (2016). STRATEJİK HALKLA İLİŞKİLERDE KAMU SEGMENTASYONU: KAMULARIN DURUMSAL KURAMININ TOPLUMSAL KÜLTÜR BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE ANALİZİ.Akdeniz Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İletişim Ana Bilim Dalı. Doktora Tezi
Tüz,M.,Haşit, G.,İpçioğlu, İ., Suher, ed. Haşit, G. (2013) KRİZ İLETİŞİMİ VE YÖNETİMİ. T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO: 2818

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
1
2
List the main features of communication in items.
4
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
1
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
2
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
5
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 4 52
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0