Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HIT217 | AUTHORSHIP IN CORPORATE COMMUNICATION | 3 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ERDEM TÜRKAVCI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilerin, kurumsal iletişim yazarlığı kapsamında mesaj oluştururken dikkat etmeleri gereken özelliklerin neler olduğunu öğrenerek basın bülteni, basın dosyası, tanıtım yazısı, haber vb. öğeleri söz konusu unsurlara uygun biçimde yaratabilmelerini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Ders, ikna sürecinin anlatılması, etkili mesaj oluşturma yollarının anlatılması, medya ve kurum ilişkilerinin açıklanması, haber yazma tekniklerinin anlatılması, basın bülteni, basın makalesi, haber mektubu, röportaj, basın dosyası, el ilanı, doğrudan postalama, yıllık, rapor, kurumsal tanıtım metni gibi öğelerle kurumsal iletişim arasında bağlantı kurmak, kurumsal iletişim yazarlığı ve farklı mecralarda farklı mesajlar oluşturmanın öneminin tartışılması gibi konuları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kurumsal iletişim faaliyetlerinde etkili ve ikna edici mesajları öğrenir. |
Kurumsal iletişim yazarlığında dikkat edilmesi gereken özellikleri anlar. |
Etkili bir şekilde kurumsal iletişim için gerekli tüm yazışmaları planlar. |
Bir kurumsal iletişim programında farklı mecralarda ne türde ve ne uzunlukta yazı kaleme alacağını ayırt eder. |
Çalıştığı kurumun kendini kamuoyuna duyurmasına ihtiyaç duyulduğunda basın dosyası, tanıtım yazısı, haber-basın bülteni oluşturur |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Giriş: Ders İçeriğinin, Amacının ve Haftalık Konuların Tanıtımı | Anlatım ve Uygulama |
2 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yazarlıkta 5N1K Kuralı ve Yazarlığa Hazırlıkta Planlama | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
3 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yazarlığa Hazırlık ve Yazım Süreci | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
4 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Halkla İlişkiler Yazarlığında İkna | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
5 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Geleneksel ve Sosyal Medya İçin Halkla İlişkiler Yazarlığı | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
6 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Basın Bültenleri – Basın Makalesi | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
7 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Basın Bültenleri – Basın Makalesi | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Geleneksel ve Dijital Basın Kitleri | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
10 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Röportaj Teknikleri | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
11 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | El İlanı ve Broşür, Haber Mektubu, Yıllık Faaliyet Raporu | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
12 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Katalog, Davetiye, Mektup ve Doğrudan Posta | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
13 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternet İçin Hakla İlişkiler Amaçlı Yazım | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
14 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Blog ve Sosyal Medya Yazarlığı | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulam |
15 | Literatür Tarama Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kurumsal Web Sitesi Yazarlığı | Anlatım, Örnek İnceleme ve Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bayçu S. (2017). Strateji ve Uygulama Boyutuyla Halkla İlişkiler Yazarlığı, Ankara: Nobel Bilimsel Eserler |
Onat F. (2014). Dijital Çağda Halkla İlişkiler Yazarlığı, Ankara: Nobel Bilimsel Eserler |
Wilcox, D. L., Nolte, L. W., Jackson, P. (2005). Public relations writing and media techniques. Pearson Allyn and Bacon. |
Handley, A. ve Chapman C.C. Dijital Çağda İçerik Yönetiminin Kuralları. Mediacat |
Çöklü, E. (1999). Halkla İlişkiler Yazarlığı. Marmara İletişim Dergisi, 10(10), 159-170. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
1 | |||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
4 | |||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
2 | |||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
1 | |||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
2 | |||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
3 | |||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
5 | |||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 5 | 5 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |