TR EN

SOCIAL MEDIA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS223 SOCIAL MEDIA 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLER CANBULAT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders, 1990'lı yıllardan itibaren büyük bir ivme kazanarak gündelik yaşamda iletişim süreçlerinde önemli bir role sahip olan sosyal medyanın, gelişiminin, özelliklerinin ve kullanım alanlarının neler olduğunu öğrenciye aktarmayı amaçlar.
Contents of the Course Unit: Sosyal medya kavramının gelişim süreci, sosyal medyayla geleneksel medya arasındaki farklar, benzerlikler ve tartışmaya açık nitelikler ve sosyal medya kavramına ait temel özellikler dersin içeriğini oluşturur.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sosyal medya ve geleneksel medya arasındaki temel farklardan en az 5 tanesini açıklayabilir.
Hazırladıkları sunumlardan yola çıkarak medyanın avantajlarını ve dezavantajlarını ayırt eder.
Güncel ve toplumsal bir olay üzerinden sosyal medyanın rolünü eleştirel perspektifle tartışabilir.
Geleneksel medyaya ait kuramları sosyal medyaya adapte ederek sosyal medyayı bu kuramlar çerçevesinde inceleyebilir.
Sosyal medyanın halkla ilişkiler ile olan ilişkisini açıklayabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Ders izlencesini değerlendirme ve sosyal medya çerçevesi çizme Anlatım, tartışma
2 İnternet ve Literatür Tarama Yeni medya kavramı ve Web 1.0 Anlatım, tartışma
3 İnternet ve Literatür Tarama Web 2.0 ve sosyal medyanın bugünkü yolculuğuna başlaması Anlatım, tartışma
4 İnternet ve Literatür Tarama Sosyal medya kavramının içerdiği (genel) özellik ve unsurlar Anlatım, tartışma
5 İnternet ve Literatür Tarama Pandemi ve sosyal medya kullanımı üzerine eş zamanlı film izleme Film izleme, tartışma
6 İnternet ve Literatür Tarama Sosyal medya araç ve uygulamaları: Blogosfer, mikro-blogosfer ve forumlar Anlatım, tartışma
7 İnternet ve Literatür Tarama Sosyal medya araç ve uygulamaları: Toplumsal ağlar Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 İnternet ve Literatür Tarama Sosyal medya araç ve uygulamaları: İlişki siteleri, kullanıcı değerlendirme siteleri Anlatım, tartışma
10 Ödev gruplarını belirleme, literatür tarama Sosyal medyada ölçüm ve raporlama Anlatım, tartışma
11 İnternet ve Literatür Tarama Sosyal medyayla yeniden şekillenen pazarlama Anlatım, tartışma
12 İnternet ve Literatür Tarama Sosyal medyayla yeniden şekillenen halkla ilişkiler Anlatım, tartışma
13 İnternet ve Literatür Tarama Sosyal medya ve kimlik Anlatım, tartışma
14 Özet sunum hazırlığı Sunumlar çerçevesinde sosyal medyanın avantajları ve dezavantajlarının tartışılması Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür tarama Genel değerlendirme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Telli, Gonca ve Aydın, Samet (2020). Dijital Dönüşüm. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Kitapları.
Dirağ, Emre (2019). Sosyal Medyanın Kara Kitabı. İstanbul: 6:45.
Fuchs, Christian (2016). Sosyal Medya: Eleştirel bir giriş (Çev. Diyar Saraçoğlu ve İlker Kalaycı). İstanbul: NotaBene Yayınları.
Van Dijk, Jan (2016). Ağ Toplumu (Çev. Özlem Sakin). İstanbul: Kafka.
Atikkan, Zeynep ve Aslı Tunç (2011). Blogdan Al Haberi. İstanbul: YKY.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
0
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
4
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
4
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
5
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
4
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
5
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
0
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 3 39
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 159
Total Workload of the Course Unit 159
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0