TR EN

MIGRATION, ETHNICITY AND IDENTITY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS451 MIGRATION, ETHNICITY AND IDENTITY 7 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NAZAR BAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencinin göç, etnisite ve kimlik kavramlarını tanımlamasını ve kavramasını, göç olgusu ile ilgili kuramları öğrenmesini ve analiz etmesini, göç olgusunu ortaya çıkaran faktörleri bilmesini ve sonuçlarını analiz etmesini, Türkiye’de ve Dünyada yaşanan göç olgusunu değerlendirmesini, göç ile etnisite, göç ile kimlik ve etnisite ile kimlik ilişkisini analiz etmesini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; Göç ile ilgili temel kavramlar, Göç olgusu ve kuramları/ Göç olgusunu ortaya çıkaran dinamikler, Göç türleri (İç ve Dış göç), Göç-kentleşme ve modernleşme ilişkisi, Türkiye’de ve Dünyada yaşanan göçler, Küresel göç hareketleri; Etnisite ve Kimlik kavramları, Kimliği belirleyen faktörler, Göç, etnisite ve kimlik ilişkisi, Etnisite ve kimlik tartışmaları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Göç, etnisite ve kimlik kavramlarını tanımlar.
Göç olgusu ile ilgili kuramları açıklar.
Türkiye’de ve Dünyada yaşanan göç olgusunu yorumlar.
Göç ile etnisite, göç ile kimlik ve etnisite ile kimlik ilişkisini analiz eder.
Göç, etnisite ve kimlik kavramları arasındaki ilişkiyi sorgular.
Göç olgusunu ortaya çıkaran dinamikleri sonuçlarıyla birlikte değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Göç ile ilgili temel kavramlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak Okuma Göç olgusu ile ilgili kuramlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak Okuma Göç türleri (iç ve dış göçler) Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak Okuma Göç, kentleşme ve modernleşme ilişkisi Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak Okuma Küresel göç hareketleri Türkiye'de yaşanan göçler Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak Okuma Dünyada yaşanan göçler:Küresel Göçler Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak Okuma Göçmenler ve yeni toplumsal yapı (Toplumsallaşma, bütünleşme, asimilasyon, uyum) Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak Okuma Ulus, etnisite ve kimlik kavramları Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak Okuma Diaspora, kültürel kimlik, Etnik Kimlik Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak Okuma Göç, etnisite ve kimlik ilişkisi Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak Okuma Türkiye’de göç, etnisite ve kimlik tartışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak Okuma Ödev sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak Okuma Ödev sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak Okuma Genel tekrar Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Adıgüzel, Yusuf. (2016) Göç Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınları
Aslanoğlu, Rana. (1998) A., Kent, Kimlik ve Küreselleşme. Bursa: Asa Kitabevi
Balcıoğlu, İbrahim. (2007) Sosyal Psikolojik Açıdan Göç. İstanbul: Elit Kültür Yayınları
Bruineen, Martin Van. (2000) Kürtlük, Türklük Alevilik (Etnik ve Dinsel Kimlik Mücadeleleri). (Çev. Hakan Yurdakul) İstanbul: İletişim Yayınları
Canatan, Kadir. (1990). Göçmenlerin Kimlik Arayışı İstanbul: Endülüs Yayınları
Chanbers, Ian. M(2014) Göç, Kültür, Kimlik. (Çev. Mehmet Beşikçi-İsmail Türkmen) İstanbul:Ayrıntı Yayınları
Kurtuluş, Hatice.(2012) “Mekanda Billurlaşan Kentsel Kimlikler: İstanbul’da Yeni Sınıfsal Kimlikler ve Mekansal Ayrışmanın Bazı Boyutları”, Doğu Batı Dergisi (Kimlikler), Yıl 6, Sayı 23, 3. Baskı, Ankara: Doğu Batı Yayınları
Uzun, Turgay. (2012) “Ulus, Milliyetçilik ve Kimlik Üzerine Bir Değerlendirme”, Doğu Batı Dergisi (Kimlikler), Yıl 6, Sayı 23, 3. Baskı, Ankara: Doğu Batı Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
4
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
3
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
4
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
2
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
1
3
Students act ethically impartial in their research studies.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 6 72
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 182
Total Workload of the Course Unit 182
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0