TR EN

MODERNIZATION AND GLOBALIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS453 MODERNIZATION AND GLOBALIZATION 7 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM DERİN SAĞLAM
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencinin modernleşme ve küreselleşme kavramlarını tanımlamasını, modernleşme kuramları hakkında bilgi sahibi olmasını, modernleşme kuramları hakkında eleştirel bakış açısını ve analiz yeteneğini geliştirmesini, küreselleşmenin özelliklerini ve dinamiklerini açıklamasını, küreselleşmenin ekonomik, kültürel, siyasi ve hukuki boyutlarını analiz etmesini, küreselleşmeye yönelik yaklaşımları karşılaştırmasını ve değerlendirmesini, modernleşme ve küreselleşme arasındaki ilişkiyi kavramasını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; Modernitenin doğuşu, sosyologların modernite tartışmaları, Avrupa modernizmi ve toplumsal değişme, modernliğin sıkıntıları, postmodernite ve küreselleşme, Friedman bağlamında pozitif küreselleşme, Stiglitz fikirleri bağlamında reformcu küreselleşme, Hardt ve Negri kapsamında devrimci küreselleşme, Homojenleşme ve melezleşme olarak kültürün McDonaldslaşması, Baudrillard simulakrından Herman ve Chomsky'nin propaganda medyası kavramına bir geçiş, Beck'in risk toplumundan özgürlük problematiğine ilerleme, gözetim toplumu ve Benjaminci estetik gibi konular oluştururken bunlara görsel desteklemeler için iki adet film de eklenmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Modernleşme ve küreselleşme kavramlarını tanımlar.
Modernleşme kuramlarını açıklar.
Küreselleşmenin özelliklerini ve dinamiklerini anlatır.
Küreselleşmenin ekonomik, kültürel, siyasi ve hukuki boyutlarını analiz eder.
Küreselleşmeye yönelik yaklaşımları karşılaştır ve bu yaklaşımları değerlendirir.
Modernleşme kuramlarını değerlendirir ve bu kuramları eleştirel bir bakış açısı ile tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Modernitenin Doğuşu Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak okuma Sosyologların Modernite Tartışmaları I Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak okuma Sosyologların Modernite Tartışmaları II Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak okuma Avrupa Modernizmi ve Toplumsal Değişme Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak okuma Modernliğin Sıkıntıları Postmodernite ve Küreselleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak okuma Küreselleşmeye Pozitif Yaklaşım Thomas L. Friedman Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak okuma Die Welle (Opsiyonel) - Film Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Küreselleşmeye Reformcu Bir Yaklaşım: Joseph E. Stiglitz Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak okuma Küreselleşmeye Devrimci Yaklaşım: Michael Hardt ve Antonio Negri Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak okuma Homojenleşme ve Melezleşme Olarak Kültürüm McDonaldslaşması Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak okuma Baudrillard Simulakrından Herman ve Chomsky'nin Propaganda Medyasına Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak okuma Beck'in Risk Toplumundan Özgürlük Problematiğine Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak okuma Gözetim Toplumu ve Benjaminci Estetik Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak okuma Truman Show (Opsiyonel) - Film Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Touraine, Alain. (2000) Modernliğin Eleştirisi. (Çev. Hülya Tufan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Robertson, Roland. (1999) Küreselleşme. ( Çev. Ümit Hüsrev Yolsal) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
Eisenstadt, S. N.,(2007) Modernleşme.( Çev. Ufuk Coşkun). Ankara: Doğu Batı Yayınları
Wagner, Peter. (1996) Modernliğin Sosyolojisi. (Çev. Mehmet Küçük) İstanbul: Sarmal Yayınevi
Canatan, Kadir.(1995) Bir Değişim Süreci Olarak Modernleşme. İstanbul: İnsan Yayınları
Mardin Şerif. (1994) Türk Modernleşmesi (Makaleler-4). İstanbul: İletişim Yayınları
Kloby, Jerry. (2005) Küreselleşmenin Sefaleti. (Çev. Orhan Düz) İstanbul: Güncel Yayıncılık
Koçdemir, Kadir. (2002) Küreselleşme (Koordinatları Okumak). İstanbul: Ötüken Neşriyat
Çapcıoğlu, İhsan.(2013) “Modernleşme”, Sosyolojiye Giriş, (Edit) İhsan Çapcıoğlu-Hayati Beşirli .Ankara: Grafiker Yayınları
Şahin, Köksal. “Küreselleşme”, Sosyolojiye Giriş, (Edit) İhsan Çapcıoğlu-Hayati Beşirli Ankara: Grafiker Yayınları
Aydın, Mustafa. Moderniteye Dışarıdan Bakmak, İstanbul: Pınar Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
4
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
4
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
4
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
2
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
1
3
Students act ethically impartial in their research studies.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 6 72
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 6 72
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 9 9
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 204
Total Workload of the Course Unit 204
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0