Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS453 | MODERNIZATION AND GLOBALIZATION | 7 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM DERİN SAĞLAM |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrencinin modernleşme ve küreselleşme kavramlarını tanımlamasını, modernleşme kuramları hakkında bilgi sahibi olmasını, modernleşme kuramları hakkında eleştirel bakış açısını ve analiz yeteneğini geliştirmesini, küreselleşmenin özelliklerini ve dinamiklerini açıklamasını, küreselleşmenin ekonomik, kültürel, siyasi ve hukuki boyutlarını analiz etmesini, küreselleşmeye yönelik yaklaşımları karşılaştırmasını ve değerlendirmesini, modernleşme ve küreselleşme arasındaki ilişkiyi kavramasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini; Modernitenin doğuşu, sosyologların modernite tartışmaları, Avrupa modernizmi ve toplumsal değişme, modernliğin sıkıntıları, postmodernite ve küreselleşme, Friedman bağlamında pozitif küreselleşme, Stiglitz fikirleri bağlamında reformcu küreselleşme, Hardt ve Negri kapsamında devrimci küreselleşme, Homojenleşme ve melezleşme olarak kültürün McDonaldslaşması, Baudrillard simulakrından Herman ve Chomsky'nin propaganda medyası kavramına bir geçiş, Beck'in risk toplumundan özgürlük problematiğine ilerleme, gözetim toplumu ve Benjaminci estetik gibi konular oluştururken bunlara görsel desteklemeler için iki adet film de eklenmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Modernleşme ve küreselleşme kavramlarını tanımlar. |
Modernleşme kuramlarını açıklar. |
Küreselleşmenin özelliklerini ve dinamiklerini anlatır. |
Küreselleşmenin ekonomik, kültürel, siyasi ve hukuki boyutlarını analiz eder. |
Küreselleşmeye yönelik yaklaşımları karşılaştır ve bu yaklaşımları değerlendirir. |
Modernleşme kuramlarını değerlendirir ve bu kuramları eleştirel bir bakış açısı ile tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Modernitenin Doğuşu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak okuma | Sosyologların Modernite Tartışmaları I | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak okuma | Sosyologların Modernite Tartışmaları II | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak okuma | Avrupa Modernizmi ve Toplumsal Değişme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak okuma | Modernliğin Sıkıntıları Postmodernite ve Küreselleşme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak okuma | Küreselleşmeye Pozitif Yaklaşım Thomas L. Friedman | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak okuma | Die Welle (Opsiyonel) - Film | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Küreselleşmeye Reformcu Bir Yaklaşım: Joseph E. Stiglitz | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak okuma | Küreselleşmeye Devrimci Yaklaşım: Michael Hardt ve Antonio Negri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak okuma | Homojenleşme ve Melezleşme Olarak Kültürüm McDonaldslaşması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak okuma | Baudrillard Simulakrından Herman ve Chomsky'nin Propaganda Medyasına | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak okuma | Beck'in Risk Toplumundan Özgürlük Problematiğine | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma | Gözetim Toplumu ve Benjaminci Estetik | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak okuma | Truman Show (Opsiyonel) - Film | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Touraine, Alain. (2000) Modernliğin Eleştirisi. (Çev. Hülya Tufan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları |
Robertson, Roland. (1999) Küreselleşme. ( Çev. Ümit Hüsrev Yolsal) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları |
Eisenstadt, S. N.,(2007) Modernleşme.( Çev. Ufuk Coşkun). Ankara: Doğu Batı Yayınları |
Wagner, Peter. (1996) Modernliğin Sosyolojisi. (Çev. Mehmet Küçük) İstanbul: Sarmal Yayınevi |
Canatan, Kadir.(1995) Bir Değişim Süreci Olarak Modernleşme. İstanbul: İnsan Yayınları |
Mardin Şerif. (1994) Türk Modernleşmesi (Makaleler-4). İstanbul: İletişim Yayınları |
Kloby, Jerry. (2005) Küreselleşmenin Sefaleti. (Çev. Orhan Düz) İstanbul: Güncel Yayıncılık |
Koçdemir, Kadir. (2002) Küreselleşme (Koordinatları Okumak). İstanbul: Ötüken Neşriyat |
Çapcıoğlu, İhsan.(2013) “Modernleşme”, Sosyolojiye Giriş, (Edit) İhsan Çapcıoğlu-Hayati Beşirli .Ankara: Grafiker Yayınları |
Şahin, Köksal. “Küreselleşme”, Sosyolojiye Giriş, (Edit) İhsan Çapcıoğlu-Hayati Beşirli Ankara: Grafiker Yayınları |
Aydın, Mustafa. Moderniteye Dışarıdan Bakmak, İstanbul: Pınar Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
4 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
4 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
4 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
4 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
4 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
2 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
2 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
1 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 6 | 72 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 6 | 72 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 204 |
Total Workload of the Course Unit | 204 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |