TR EN

QUALITATIVE RESEARCH METHODS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS220 QUALITATIVE RESEARCH METHODS 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencilere nitel araştırma yöntemlerini tanıtmaktır. Böylece öğrenciler, sosyal araştırmalarda yaygın olarak kullanılan niteliksel araştırma yöntemlerini tanıyacaklar ve bu yöntemleri içeren bir araştırma hazırlayabileceklerdir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; nitel araştırma tarihi, sosyolojideki yaklaşımlar, antropolojinin etkisi, farklı nitel araştırma teknikleri hakkında ders anlatımı oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Niteliksel Araştırma Yöntemlerini bilir.
Sosyolojik olguları kuramsal karşılaştırmalar üzerinden açıklar.
Araştırma yöntemlerini sahada yönteme uygun konularla ilişkilendirir.
Kuramsal yapılarla toplumsal gerçeklik arasında bağlantı kurar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin Tanımı. Nitel araştırmaya giriş Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak okuma Sosyal bilimlerde farklı yaklaşımlar (Pozitivizm-Yorumsamacı-Eleştirel Teori) ve Nitel ve Nicel araştırma arasındaki farklar Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak okuma Nitel araştırma süreci ve aşamaları -1- (sorunsal belirleme ve etik davranışlar) Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak okuma Nitel araştırma süreci ve aşamaları -2- (örneklem ve soru formu oluşturma) Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak okuma Nitel araştırma desenleri ve veri toplama teknikleri (Anlatı analizi ve görüşme) Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak okuma Nitel araştırma desenleri ve veri toplama teknikleri (Etnografi ve gözlem) Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak okuma Nitel araştırma desenleri ve veri toplama teknikleri (Temellendirilmiş kuram ve odak grup görüşmesi, doküman incelemesi) Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Nitel araştırma desenleri ve veri toplama teknikleri (Fenomenonolji ve durum çalışması) Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak okuma Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak okuma Nitel veri analizi ve kodlanması Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak okuma Nitel veri analizi bilgisayar programları Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak okuma Araştırma raporlarının sunumu Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak okuma Araştırma raporlarının sunumu Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak okuma Genel değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyoloji ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam.
Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması Ana Rapor. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
Keyder C., Fikret Adaman. (2005). Türkiye’de Büyük Kentlerin Gecekondu ve Çöküntü Mahallerinde Yaşanan Yoksulluk ve Dışlama Raporu. Avrupa Komisyonu ve Türkiye Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri (uygulamalı-örnekli). Bursa: Sentez Yayıncılık.
Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal Kitabevi.
Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten Kitap.
Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11.bas.). Ankara: Nobel Yayınları
Kümbetoğlu, B. (2008). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam Yayıncılık.
Neuman, W. L. (2007) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt I ve Cilt II., İstanbul: Yayın Odası.
Punch, K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
Kümbetoğlu, B. (2020). Niteliksel Araştırmalarda Analİz. İstanbul:Bağlam Yayıncılık.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bİlİmlerde Ntel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkİn Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
3
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
5
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
5
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
1
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
2
3
Students act ethically impartial in their research studies.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0