TR EN

CONTEMPORARY THEORIES IN SOCIOLOGY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS368 CONTEMPORARY THEORIES IN SOCIOLOGY II 6 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NAZAR BAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısını kuramlarla destekleyerek sosyoloji kuramlarına girişlerini sağlamak; ilerideki sosyoloji alanda yapacakları çalışmalar için kuramsal bir temel hazırlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; sosyolojinin çağdaş kuramları, Post-Yapısalcılık, Yapısökümcülük, Feminist Teori, Sömürge Sonrası Teori, küreselleşme ve kültür, Yapı ve Aktör, Sosyal Hareketler, Kent ve Gündelik hayat hakkında ders anlatımı ve sunumlar oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çağdaş Sosyoloji kuramlarını bilir.
Sosyolojik kavramları kuramsal biçimde tanımlar, kuramlarla ilgili örneklendirir.
Sosyolojik olguları kuramsal karşılaştırmalar üzerinden açıklar.
Sosyolojik kavramları kuramla ilişkilendirir.
Kuramsal yapılarla toplumsal gerçeklik arasında bağlantı kurar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin Tanımı Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak okuma Sosyolojik Kuramın Yapısı Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak okuma İşlevselcilik ve Yapısal İşlevselcilik Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak okuma Batı Marksizmi ve İdeoloji Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak okuma Çatışma Teorisi 1 Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak okuma Çatışma Teorisi 2 Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak okuma Gündelik Hayat Kuramları 1 Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Gündelik Hayat Kuramları 2 Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak okuma İlişkisel Sosyoloji Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak okuma Yapısalcılık ve Post Yapısalcılık Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak okuma Modernlik ve Postmodernlik Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak okuma Modernlik ve Postmodernlik Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak okuma Toplumsal Değişme ve Küreselleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak okuma Genel değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ritzer, G. (2012). Sosyoloji Kuramları. 1. Baskı, İstanbul: Deki.
Kongar, E. (2007). Toplumsal Değİşme Kuramları ve Türkİye Gerçeğİ. İstanbul: Remzİ Kİtabevİ.
Poloma, M. M. (1993). Çağdaş Sosyoloji Kuramları.(Çev. Hayriye Erbaş). Ankara: Gündoğan Yayınları.
Rİtzer, G. & Stephİsky,J. (2019). Sosyolojİ Kuramları. (Çev. Himmet Hülür). Ankara: De Kİ Basım Yayım.
Slattery, M. (2007). Sosyolojİde Temel Fİkİrler. (Çev. Ümit Tatlıcan ve Gülhan Demİriz). Bursa: Sentez Yayıncılık.
Swingewood, A. (2010). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. (Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
Wallance, R. A. (2012). Çağdaş Sosyoloji Kuramları.(Çev. M. Ramİ Ayas ve Leyla Elburuz). Ankara: Doğu Batı yayınları.
Waters, M. (2008). Modern Sosyoloji Kuramları. İstanbul: Gündoğan Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
4
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
1
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
1
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
3
Students act ethically impartial in their research studies.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 6 72
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 182
Total Workload of the Course Unit 182
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0