TR EN

HISTORY OF CIVILIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TUR218 HISTORY OF CIVILIZATION 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM DERİN SAĞLAM
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; uygarlıkların temel özellikleri, tarihsel gelişimleri, benzerlikleri ve farklarını ve günümüze yansımaları hakkında kapsamlı bilgi sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Uygarlık kavramını anlamı ve tarihçesi, Anadolu’da yaşamış uygarlıkların özellikleri, Yunan-Helen, Roma-Bizans, Mezopotamya, Mısır ve İran uygarlıklarının siyasal, sosyal, ekonomik ve kültürel yapıları konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uygarlık kavramını ve gelişimini tanımlar
Uygarlıkları tarihsel olarak sınıflandırabilir.
Farklı uygarlıklar arasında karşılaştırma yapabilir
Anadolu’da yaşamış uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanat özelliklerini yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması, sunum Uygarlık Kavramı Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
2 Literatür taraması, sunum Dünyanın Oluşumu ve Mezopotamya Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
3 Literatür taraması, sunum Eski Mısır Tarihi ve Uygarlıkları Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
4 Literatür taraması, sunum Eski Anadolu Tarihi ve Uygarlıkları Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
5 Literatür taraması, sunum Eski Yunan ve Roma Uygarlıkları Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
6 Literatür taraması, sunum Ortaçağ Avrupa- Doğu Roma (Bizans) Tarihi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
7 Literatür taraması, sunum Ortaçağ Avrupa- Doğu Roma (Bizans) Tarihi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması, sunum İslam Tarihi ve Uygarlığı Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
10 Literatür taraması, sunum Yeniçağ'da Avrupa ve Osmanlı Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
11 Literatür taraması, sunum Modern Uygarlık Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
12 Literatür taraması, sunum Demokrasi Devrimleri ve Sanayi Devrimi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
13 Literatür taraması, sunum 20.Yüzyıldan 21.Yüzyıla: Savaşlar, Barış ve Küreselleşme Dönemi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
14 Literatür taraması, sunum 21. Yüzyılda Küreselleşme Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
15 Literatür taraması, sunum Genel Tekrar Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ergüven, A.( 1999). Uygarlık Tarihi, Eskişehir.
Şahin, M. (2002). Uygarlık Tarihi, Ankara.
Tanilli, S. (2013). Uygarlık Tarihi, Cumhuriyet Kitapları.
Norbert Elias, 2011, Uygarlık Süreci, İletişim.
Fernand Braudel , 2004, Maddi Uygarlık: Gündelik Hayatın Yapıları çev. Mehmet Ali Kılıçbay. Ankara: İmge.
Leo Huberman, 2005, Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla. İstanbul: İletişim.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
3
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
0
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
0
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
0
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
0
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
0
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
0
3
Students act ethically impartial in their research studies.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 5 6 30
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0