TR EN

MATHEMATICS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MAT125 MATHEMATICS I 1 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere matematikle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi verilmesi ve matematiğin öneminin ve analitik düşünce kavramının benimsetilmesidir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, matematiksel modelleme ,sayı sistemleri ve temel özellikleri, fonksiyonlar, tek değişkenli fonksiyonlar-lineer modeller, türevler, non-lineer fonksiyonların türevi, türevin uygulamaları ve maksimum ve minumum, fonksiyonların grafiklerinin çizimi, teğet doğru yaklaşımı ve diferensiyeller, türevin iktisadi uygulamaları, çok değişkenli fonksiyonlar, lokal extremumlar, çok değişkenli fonksiyonların iktisadi uygulamaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Fonksiyon özellikleri, birinci ve ikinci dereceden fonksiyonların grafiklerini yorumlar. {Apply / Bloom's 3}
Doğru denklemini oluşturulabilir, Doğru grafiği çizebilir. {Evaluate / Bloom's 5}
Fonksiyonların istenen noktadakini limitini hesaplayabilir. Fonksiyon grafiğinden limit okuyabilir, verilen bir noktadaki sürekliliğini belirleyebilir. {Evaluate / Bloom's 5)}
Türevi limit yardımıyla tanımlayabilir {Knowledge / Bloom's 1}, Verilen fonksiyonun türevini türev alma kurallarıyla bulabilir. {Apply / Bloom's 3}
Teğet ve normal denklemlerini yazabilir, türev yardımıyla bazı işletme problemlerini çözebilir.{Apply / Bloom's 3}

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Kümeler ve Küme İşlemleri, Sayı Kümeleri, Aralık Kavramı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap Okuma Mutlak Değer, Polinom Fonksiyonunun Tanımı, Birinci Dereceden Polinom Fonksiyonlarının İncelenmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap Okuma Doğru Denklemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap Okuma Arz ve Talep Denklemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap Okuma İkinci Dereceden Polinomlar, Parabol Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap Okuma Eşitsizlik, Çözüm Kümesinin Grafik Gösterimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap Okuma Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar ve Uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Limit Kavramı ve Süreklilik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap Okuma Limit Kavramı ve Süreklilik İşletme Uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap Okuma Türevin Limit yardımıyla tanımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap Okuma Türev Alma Kuralları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap Okuma Türevin Geometrik Yorumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap Okuma Türev Piyasa Dengesi, Başabaş Analizi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap Okuma Marjinal Analiz ve Esneklik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dowling,T.E.(2018). İşletmeciler ve İktisatçılara Yönelik Matematiksel Yöntemler. Çev: Özge Yüksel. Nobel Akademik Yayıncılık, 1.Baskı.
Hacısalihoğlu, H. H., Balcı, M. (1996). Temel ve Genel Matematik. Ankara: Ertem Basım Yayım.
Çelik. S. ve Çelik, S. (2011). Matematik Analiz . İstanbul: Birsen Yayınevi, 2. Baskı.
Spivak, M. (2006). Calculus. Cambridge, United Kingdom: Cambrıdge Unıversıty Press, 3rd Edition.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
1
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
1
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
1
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
3
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
1
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
1
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
2
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
1
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
2
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 6 3 18
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 10 60
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 10 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 178
Total Workload of the Course Unit 178
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0