TR EN

MEDIA MANAGAMENT AND ORGANIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS260 MEDIA MANAGAMENT AND ORGANIZATION 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. SACİDE VURAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste, Yönetim süreçlerini açıklayabilen; Medya yönetim ve Organizasyonunun ulusal ve küresel düzeydeki yapısını analiz edebilen, medya yönetim örgütlerinde liderlik, motivasyon, işgücün önemini kavramış, Pazar analizi yapma becerisine sahip, pazarlama ve araştırma ilişkisinin önemini kavramış, mesleğinde uygulama becerisine sahip, medyayı düzenleyen yasa, yönetmelikler, etik değerler uygun davranan, medya örgütlerini yönetmeye hazır bireyler yetiştirmektir
Contents of the Course Unit: Bu derste, medya yönetim ve organizasyonu, yönetim süreçleri, medya yönetim kuramları, yönetsel karar verme, planlama, iş bölümü ve eşgüdüm, denetim, pazar analizi, pazarlama ve araştırma, medya yönetim sistemleri, yönetimde yasa, yönetmelik ve etik kuralları konuları verilir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim süreçleri ve organizasyon ilgili kavramlarını açıklayabilir
Örgüt içi ve örgütün dış çevresiyle iletişim ve ilişkisini açıklar ve analiz eder.
Örgütsel iletişimde yazılı ve sözlü iletişim bilgi ve becerisine sahip olur.
Yönetsel karar verme sürecinde katılımın demokratik sürecin bir parçası olduğunu analiz edebilir.
Verimlilik açısından motivasyonun öneminin farkındalığı ile iş gücünü motive etme becerisi kazanır
Yönetimde liderlik davranışının örgüt verimliliğine katkısını değerlendirir
Medya organizasyon ve yönetiminin kendi dışındaki organizasyonlardan farklı olduğunu analiz edebilir.
Pazar analizi yapma bilgi ve becerisine sahip olur.
Yönetimde yasa, yönetmelik ve etik değerlere uygun davranma bilgi ve becerisine sahip olur.
Ulusal ve küresel medya yönetim ve organizasyonunun yapısını analiz edebilir
Pazar araştırması yapma bilgi ve becerisine sahip olur
Medya örgütlerinin yönetimi konusunda yetkinliğe sahip olur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 İnternet ve Literatür Tarama Yönetim Biliminin tanımı, kapsam ve niteliği Anlatım, Soru-Cevap
2 İnternet ve Literatür Tarama Yönetsel düşüncenin evrimi Anlatım, Soru-Cevap
3 İnternet ve Literatür Tarama Medya Yönetim Kuramları Anlatım, Soru-Cevap
4 İnternet ve Literatür Tarama Yönetsel karar verme Anlatım, Soru-Cevap
5 İnternet ve Literatür Tarama Planlama süreci Anlatım, Soru-Cevap
6 İnternet ve Literatür Tarama Örgütlenme Anlatım, Soru-Cevap
7 İnternet ve Literatür Tarama, Örnek İnceleme İş Bölümü ve eşgüdüm Anlatım, Soru- Cevap, Örnek Olay İnceleme
8 - ARA SINAV -
9 İnternet ve Literatür Tarama Denetim süreci Anlatım, Soru-Cevap
10 İnternet ve Literatür Tarama İşgücü ve liderlik Anlatım, Soru-Cevap
11 İnternet ve Literatür Tarama Örgütsel İletişim Anlatım, Soru-Cevap
12 İnternet ve Literatür Tarama Medya yönetim Sistemleri Anlatım, Soru-Cevap
13 İnternet ve Literatür Tarama Pazar Analizi Anlatım, Soru-Cevap
14 İnternet ve Literatür Tarama Radyo-Televizyon Üst Kurulu Anlatım, Soru-Cevap
15 İnternet ve Literatür Tarama Genel değerlendirme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Vural, Sacide (1994). Kitle İletişiminde Denetim Stratejileri, Ankara: Bilim Yayınları
Sieberd, Fred S. ve arkadaşları ( 1963). The Four Theories of the Press, Urbana: University of Illinois Press.
Vural, S. (1986). Radyo-Televizyon Kurumlarında Yönetim ve Türkiye'deki Uygulama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay.
Ortak Yapıt (1999). Media Management A Casebook Approach, Second Edition, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, London.
Ortak Yapıt (2013). Radyo-Televizyon İşletmelerinde Yönetim ve Organizasyon, Eskişehir: AÖF Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
3
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
4
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
4
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
4
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
5
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
4
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
4
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
5
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 3 39
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 158
Total Workload of the Course Unit 158
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0