TR EN

INTERPERSONAL COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS262 INTERPERSONAL COMMUNICATION 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM TUĞÇE KELEŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı iletişimi öğreterek öğrencilere toplumsal hayatta ve iş hayatında kendini daha iyi ifade edebilme becerisi kazandırılmasıdır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini kişiler arası iletişim tanımı ve sınıflandırmasından yola çıkılarak kişiler arası iletişim sürecinde karşılaşılan çatışmalar, engeller ve bunların ortadan kaldırılması yönünde beceriler oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kişiler arası iletişim süreci ile ilgili temel kavramlardan en az 5 tanesini tanımlar.
Kişiler arası etkili bir iletişim için gerekli olan öğeleri ifade eder.
Bir grup içerisindeyken kişiler arası iletişim için gerekli olan beden dilini doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
Kişiler arası iletişimde çatışma türlerini tespit eder.
Kişilerarası iletişim kaynakları çatışmaları çözer.
Etkin bir kişiler arası iletişim için gerekli olan öğeleri saptayarak, kendini açıkça ifade edebilme gibi konularda strateji oluşturur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş İletişime ait kavramların ve süreçlerin tanımlanması Anlatım, Soru- Cevap
2 Kitap Okuma İletişim türlerine genel bakış Anlatım, Soru- Cevap
3 Kitap Okuma Kişilerarası iletişimin diğer iletişim biçimlerinden farklılıkları ve etkin kullanma yolları Anlatım, Soru- Cevap
4 Kitap Okuma Kişilerarası iletişim modelleri 1 Anlatım, Soru- Cevap
5 Kitap Okuma Kişilerarası iletişim modelleri 2 Anlatım, Soru- Cevap
6 Kitap Okuma Kişilerarası iletişimde temel davranış modelleri ve yaklaşımlar Anlatım, Soru- Cevap
7 Kitap Okuma Kişilerarası iletişimde çatışma türleri ve nedenleri Anlatım, Soru- Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Kişilerarası iletişim çatışmalarının çözüm yolları Anlatım, Soru- Cevap
10 Kitap Okuma Kişilerarası iletişim ve kişilik; sorunlar, çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kitap Okuma Toplumsal hayatta iletişim kurma yolları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kitap Okuma İş hayatındaki iletişimde dikkat edilecek unsurlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kitap Okuma Empati Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kitap Okuma Algı, kendini aşma, ifade etme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kitap Okuma Ailede iletişim Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

De Vita, J. A. (2010). Kişilerarası İletişim. Ankara :Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları
Taşdemir, E. (2017). Kişilerarası İletişim. Bursa: Ekin Basım Yayın
Gürüz, D. (2018). Kişilerarası İletişim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
3
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
3
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
3
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
5
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
4
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
2
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
3
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
3
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 3 39
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 158
Total Workload of the Course Unit 158
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0