TR EN

COMMUNICATION ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS468 COMMUNICATION ETHICS 8 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SELDA TUNÇ SUBAŞİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrenciye meslek etiği ile ilgili yeterliklerinin kazandırılması ve bu kazanımların meslek hayatında objektif bir şekilde uygulamasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini, medya meslek etiği çalışmaları, mesleki etik kuralları ve mesleğe ilişkin etik kararların verilmesi, kitle iletişim araçlarının konumu ve yayın ilke esasları, basın meslek ilkeleri oluşturur.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Verilen örneklerdeki etik türlerini sınıflandırır.
Etik kavramını tanımlar.
Etiğin medya mecralarındaki önemini tartışır.
Meslek hayatında karşılaştığı mesleki yozlaşma ve etik dışı davranışların sonuçlarını tahmin eder.
İş hayatında edindiği görevlerde meslek etiğini uygular.
Karşılaştığı bir olayı mesleki etik uygulamaları çerçevesinde değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek inceleme Anlatım
2 Konuyla İlgili Kitap bölümü okuma Etiğin tarihsel gelişimi Anlatım, Soru-Cevap
3 Konuyla İlgili Kitap bölümü okuma Yazılı basında etik Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Konuyla İlgili Kitap bölümü okuma Türkiye'de tarihsel gelişimiyle yazılı basında etik Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Konuyla İlgili Kitap bölümü okuma Etik ilkeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Konuyla İlgili Kitap bölümü okuma Görüntü etiği Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Konuyla İlgili Kitap bölümü okuma Reklam etiği Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla İlgili Kitap bölümü okuma Halkla ilişkiler etiği Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek inceleme Halkla ilişkiler etiği Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek inceleme Mesleki yozlaşma Anlatım, Soru-Cevap
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek inceleme Medyada "öteki" açısından etik sorunlar Anlatım, Soru-Cevap
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek inceleme İletişim etiğinin eleştirisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek inceleme Örnek olay Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek inceleme Örnek olay Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Uzun, R. (2009). İletişim Etiği: Sorunlar ve Sorumluluklar. İstanbul: Dipnot Yayınları.
Taş, O. (2012).Gazetecilik Etiğinin Mesleki Sınırları: Profesyonellik Piyasa ve Sorumluluk. İstanbul: İletişim Yayınevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
3
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
4
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
4
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
4
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
5
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
2
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
4
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
5
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 4 52
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 175
Total Workload of the Course Unit 175
Workload (h) / 25.5 6,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0