TR EN

HISTORY OF ARCHITECTURE AND INTERIOR ARCHITECTURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ICM355 HISTORY OF ARCHITECTURE AND INTERIOR ARCHITECTURE 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi KADİR ÖZ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere, iç mimarlık tarihi hakkında bilgi edinme, çağlar boyunca sanat akımlarını ve iç mekân uygulamalarını örneklerle tanıma becerisi kazandırmak.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, ilk çağdan itibaren, insanların yerleşik düzene geçmeleri sonrası ilkel yapılar ve yapım teknikleri, Girit, Antik Yunan ve Roma, Erken dönem Hristiyan mimarisi ve Bizans, İslam mimarisi ve Asya, Geç Ortaçağ Gotik, Rönesans, Barok ve Rokoko, İngiltere ve Koloniyel mimari, Endüstri Devrimi, 19. Yüzyıl ve estetik akımlar, Art Nouveau, Jugendstil, Wiener Secession Eklektisizm, Art Deco ve endüstriyel tasarım, Modernizm ve çağdaş akımlar konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çağlar boyunca sanat akımlarını tanımlar.
İlk çağlardan günümüze yapı ve yapım tekniklerini dönemlerine göre anlatır.
Tarihsel dönemler arasındaki sanatsal etkileri örnekleyebilir. (
Tarihteki sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik olayları, yapı ve yapım teknikleri üzerinden listeler.
Tarihsel süreçleri yapı ve yapım teknikleri üzerinden keşfeder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi Dersin Tanımı. Mimarlık Tarihi nedir ve neden önemlidir? İlkel Mimarlıklardan Geleneksel Mimarlıklara. Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
2 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Antik Yunan ve Antik Roma Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
3 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Orta Çağ mimarlığı (Erken Hristiyan Mimarlığı- Romanesk Mimari - Gotik Mimari) Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
4 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İslam Mimarisi Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
5 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Rönesans Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
6 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Barok / Rokoko Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
7 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Neoklasik Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Arts and Crafts Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
10 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Art Nouveau Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
11 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Art Deco Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
12 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Bauhaus Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
13 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Le Corbusier Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
14 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Frank Lloyd Wright Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
15 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Mies van der Rohe Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Turani, A. (2003), Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi
Roth, L.M. (2014), Mimarlığın Öyküsü, İstanbul: Kabalcı Yayınevi
Gombrich, E.H. (2007), Sanatın Öyküsü (Ömer Erduran, Erol Erduran, Çev.), İstanbul: Remzi Kitabevi
Mutlu, B. (2001), Mimarlık Tarihi Ders Notları, Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları
Moffett, M., Fazio, W.M., Wodehouse, L. (2008), A World History of Architecture, Laurence King Publishing
Kostof, S. (1994), A History of Architecture: Settings and Rituals, OUP USA Publisher, 2nd Edition
Özer, B. (1986), Yorumlar; Resim, Heykel, Mimarlık, Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları
Dinçel,K. & Işık,Z. (1979), Mobilya Sanat Tarihi, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
Kaptan, B.B. (2013), Kültür ve İç Mimarlık, Seçkin Yayıncılık
Kuban, D. (2016), Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, design, culture and furniture history in their professional life and daily life.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze national and international project management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to apply interior design principles and skills by taking responsibility within an individual or group.
1
2
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize interior architecture, application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with other professional fields
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopting the principle of lifelong learning, students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior design and planning areas with innovative, original and sustainable solutions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The Interior Architecture program graduates will be able to organize unique, sustainable projects and activities in their field studies.
0
2
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interior Architecture program graduates; will be able to develop solutions to issues such as interior application details, furniture design and building cost management using occupational standards and legal frameworks.
0
2
Interior Architecture program graduates will be able to design sustainable, original and innovative projects for interior architecture such as conceptual design, application detail projects and furniture design in their professional fields
0
3
Students will be able to organize interior design, application details and furniture design studies with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 3 36
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 12 3 36
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0