Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SMP216 | INFECTION CONTROL AND STERILIZATION | 3 | 3 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. NERMİN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Enfeksiyon hastalıkları ve enfeksiyon kontrolünün prensiplerinin anlatılması, sterilizasyon dezenfeksiyon ve hijyen konularında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Mikroorganizmalar ve virulans faktörleri Konak savunma mekanizmaları Bulaşıcı hastalıklarla savaş yöntemleri Hastane enfeksiyonları ve hastane enfeksiyonlarından korunma Sağlık personeli ve el yıkama Üst solunum yolu enfeksiyonları Pnömoniler Akut ishaller Üriner sistem enfeksiyonları A gurubu beta-hemolitik streptokok (AGBHS) enfeksiyonları Akciğer ve akciğer dışı organ tüberkülozu Viral hepatitler Cinsel yolla bulaşan hastalıklar Acquiredimmunodeficiencysyndrome (AIDS) ve korunma Kan ve kan ürünleri transfüzyonunun enfeksiyözkomplikasyonları Kan ile bulaşan enfeksiyonlar ve sağlık personeli |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Enfeksiyon hastalıkları epidemiyolojisini kavrar. |
Enfeksiyon hastalıklarında genel epidemiyolojik prensiplerini açıklayabilir. |
Enfeksiyon kontrolünün prensiplerini tanımlayabilir. |
Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini kavrar. |
Epidemi, endemi, pandemi gibi epidemiyolojik kavramları açıklar. |
Halk sağlığını koruma ve kontrol etme prensiplerini ve önemini kavrar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Araştırma | Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama, Araştırma | Enfeksiyon hastalıkları epidemiyolojisi ve Enfeksiyon hastalıklarında genel epidemiyolojik prensipler | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama, Araştırma | Enfeksiyon hastalıklarının nedenleri , belirti ve bulguları | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama, Araştırma | Mikroorganizmalar ve virulans faktörleri Konak savunma mekanizmaları, kişisel korunma yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama, Araştırma | Bulaşıcı hastalıklarla savaş yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama, Araştırma | Solunum yoluyla bulaşan hastalıklar | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama, Araştırma | Kan ve kan ürünleri yoluyla bulaşan hastalıklar | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Araştırma | Sterilizasyon Yöntemleri ve prensipleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama, Araştırma | Isı ile sterilizasyon yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama, Araştırma | Işın, filtrasyon ve kimyasallar ile sterilizasyon | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama, Araştırma | Dezenfeksiyon Yöntemleri ve prensipleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama, Araştırma | Isı, ışın ve kimyasal dezenfeksiyon yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama, Araştırma | Hijyen ve el hijyeni | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama, Araştırma | Genel Tekrar | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Dezenfeksiyon, Antisepsi, Sterilizasyon Derneği (DAS) Kongre Kitapları |
Kart Yaşar K, Sağlık Bilimlerinde Enfeksiyon Hastalıkları ve Sterilizasyon Dezenfeksiyon, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020 |
Canturan S.Y, Enfeksiyon Kontrol Hemşireliği, Nobel tıp kitabevleri, 2019 |
Paul G. Engelkirk, Janet Duben-Engelkirl, Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, (2017), İstanbul Tıp Kitabevleri |
Weber D, Talbot T. Mayhall’s Hospital Epidemiology and Infection Prevention, Fifth Edition. 2020. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In accordance with the needs of Preoperative, intraoperative and postoperative, patients can be prepared and are applied necessary anesthesia and resuscitation practices.
|
1 | |||||
2 |
In accordance with the needs of Preoperative, intraoperative and postoperative, patients can be prepared and are applied necessary anesthesia and resuscitation practices.
|
1 | |||||
3 |
Basic knowledge that is gained via lecture notes, application tools and supported with visual help students to analyze and use this knowledge throughout their professional lives.
|
1 | |||||
4 |
Basic knowledge that is gained via lecture notes, application tools and supported with visual help students to analyze and use this knowledge throughout their professional lives.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can make the preparation of the Anesthesia machine and other auxiliary equipment and can control and provide patient's airway.
|
1 | |||||
2 |
Can make the preparation of the Anesthesia machine and other auxiliary equipment and can control and provide patient's airway.
|
1 | |||||
3 |
Can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
1 | |||||
4 |
Can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being aware of this profession as a teamwork, they can analyze data related to the patient or the case and produces results
|
5 | |||||
2 |
Being aware of this profession as a teamwork, they can analyze data related to the patient or the case and produces results
|
5 | |||||
3 |
In an emergency situation, they become calm, quick, fast and can make the right decision.
|
1 | |||||
4 |
In an emergency situation, they become calm, quick, fast and can make the right decision.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Having sufficient skills in practice, they remain calm and unperturbed.
|
1 | |||||
2 |
Having sufficient skills in practice, they remain calm and unperturbed.
|
1 | |||||
3 |
They can make all the applications about Anesthesia according to the technique
|
1 | |||||
4 |
They can make all the applications about Anesthesia according to the technique
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
4 | |||||
2 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have the basic and applied health knowledge about Anesthesia.
|
4 | |||||
2 |
Have the basic and applied health knowledge about Anesthesia.
|
4 | |||||
3 |
Can update their Anesthesia-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
2 | |||||
4 |
Can update their Anesthesia-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
2 | |||||
5 |
Have knowledge about ethical standards.
|
2 | |||||
6 |
Have knowledge about ethical standards.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals,
|
2 | |||||
2 |
Can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals,
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Be able to work in Anesthesiology department in Health institutions, organizations, Reanimation and Pain rooms and help patients' preparation prior to surgery, anesthesia and reanimation implementation
|
5 | |||||
2 |
Be able to work in Anesthesiology department in Health institutions, organizations, Reanimation and Pain rooms and help patients' preparation prior to surgery, anesthesia and reanimation implementation
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 76 |
Total Workload of the Course Unit | 76 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |