Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ANP221 | MONİTÖRİZASYON | 3 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. NERMİN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ameliyat sürecinde hastaların ve vital fonksiyonlarının, bütüncül bir yaklaşımla takibinin yapılması |
Contents of the Course Unit: | Monitörizasyon ve türleri, Monitör ve göstergeleri, Mönitörize etme (Kardiyak monitörizasyon, Pulmoner monitörizasyon, Isı monitörizasyonu, Nöromonitörizasyon, Üriner monitörizasyon) Monitörden takip (EKG takibi, Kan basıncı takibi, Solunum parametrelerinin takibi, Vücut ısısı takibi, Santral siniri sistemi takibi, Nöromusküler sistem takibi, İdrar takibi). |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Öğrenci monitörizasyonun tanımını yapar ve önemini bilir. |
Öğrenci monitörizasyonun kullanıldığını alanları bilir. |
Öğrenci monitörizasyonun kullanılan ekipmanları bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Monitörizasyon nedir ve monitorizasyonun önemi | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
2 | - | Monitörizasyonun amaçları ve kullanıldığı yerler | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
3 | - | Kardiyovasküler sistem monitörizasyonunda elektrokardiyografi | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
4 | - | Kardiyovasküler sistem monitörizasyonunda invaviz ve noninvaziv arter basıncı | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
5 | - | Kardiyovasküler sistem monitörizasyonunda santral venöz basınç | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
6 | - | Kardiyovasküler sistem monitörizasyonunda pulmoner arter basıncı | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
7 | - | Pulmoner sistem monitörizasyonunda solunum parametreleri | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Pulmoner sistem monitörizasyonunda pulse oksimetre | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
10 | - | Pulmoner sistem monitörizasyonunda end-tidal karbondioksit | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
11 | - | Üriner sistem monitörizasyonu | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
12 | - | Nöromusküler sistem monitörizasyonu | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
13 | - | Vücut ısısı monitörizasyonu | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
14 | - | Santral sinir sistemi monitörizasyonu | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
15 | - | Monitörizasyonda kullanılan cihazlar | Anlatım, soru- cevap, tartışma, beyin fırtınası, demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Güra Çelik M. (Ed). Teknikerler ve Teknisyenler İçin Anesteziyoloji, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, 2014, s: 5-8, ISBN: 978-975-277-516-9 |
Anestezi Yoğun Bakım Ağrı Prof.Dr. Filiz Tüzüner 2010, ISBN: 9789755670553; Esener Zeynep, Klinik Anestezi, Logos Yayıncılık, Samsun, Ekim 1991. |
Reinhard M., Schafer R., Anesteziyoloji Klinik Uygulama Teknikleri, Anestezi Yöntemleri Tedavi Acil Kılavuzu, Çeviri: Yelbuz Talat Mesud, Yüce Yayınları, İstanbul, 1993. |
Morgan Edward G., Mikhail Maged S., Murray Michael J. and Larson Philip C., Klinik Anesteziyoloji, Çeviri Editörleri: Tulunay Melek ve Cuhruk Handan, Üçüncü Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara, 2004. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In accordance with the needs of Preoperative, intraoperative and postoperative, patients can be prepared and are applied necessary anesthesia and resuscitation practices.
|
5 | |||||
2 |
Basic knowledge that is gained via lecture notes, application tools and supported with visual help students to analyze and use this knowledge throughout their professional lives.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can make the preparation of the Anesthesia machine and other auxiliary equipment and can control and provide patient's airway.
|
3 | |||||
2 |
Can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being aware of this profession as a teamwork, they can analyze data related to the patient or the case and produces results
|
5 | |||||
2 |
In an emergency situation, they become calm, quick, fast and can make the right decision.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Having sufficient skills in practice, they remain calm and unperturbed.
|
5 | |||||
2 |
They can make all the applications about Anesthesia according to the technique
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have the basic and applied health knowledge about Anesthesia.
|
5 | |||||
2 |
Can update their Anesthesia-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
5 | |||||
3 |
Have knowledge about ethical standards.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals,
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Be able to work in Anesthesiology department in Health institutions, organizations, Reanimation and Pain rooms and help patients' preparation prior to surgery, anesthesia and reanimation implementation
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 76 |
Total Workload of the Course Unit | 76 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |